Opinie Bewaar

'Meepraten over de buurt is een wassen neus'

De Boerenwetering, waaronder een parkeergarage wordt aangelegd.
De Boerenwetering, waaronder een parkeergarage wordt aangelegd. © Floris Lok

Meepraten met het stadsbestuur betekent niet dat je ook werkelijk iets mag beslissen, merken de buurtbewoners van de Frans Halsbuurt in De Pijp. Daar doet een meepraatclubje niets aan af.

Eerlijkheid duurt het langst. Een bestuur van een stadsdeel en alle ambtenaren zouden dat iets beter in hun oren mogen knopen

De bewoners van de Frans Halsbuurt

Tetje Falentijn, Marcel Dikstra, Bart Vingerhoets, Aad van Zuijlen, Gertrude van der Ven, Marjan Tiller, Pim Vermeulen, Martijn Winnen

De gemeente Amsterdam heeft grootse plannen voor één van de oudste gedeelten van De Pijp: de Frans Halsbuurt. Binnenkort wordt begonnen met de bouw van een parkeergarage onder de Boerenwetering, de toeristen moeten en masse naar de gezellige straatjes van de negentiende-eeuwse wijk en de 'wereldberoemde' Albert Cuyp worden gelokt. Dit alles moet zo'n beetje zijn geregeld als de Noord/Zuidlijn in 2017 klaar is. Tot zover niets mis mee. Begrijpelijk allemaal.

Het stadsdeel Zuid zegt ook graag te willen dat de bewoners van de Frans Halsbuurt meepraten over hoe hun wijk er in 2017 uit komt te zien. Er kwam een heus meepraatclubje op uitnodiging van het stadsdeel. Maar dat 'meepraten' blijkt na zes maanden praten een wassen neus te zijn.

Eigenlijk stond alles bij aanvang zo'n beetje vast, zien wij van het 'buurtpanel Frans Halsbuurt' nu. Gaandeweg het proces werden enkele 'feiten' bevestigd of gepresenteerd, waarvan het stadsdeel allang de contouren had moeten weten (en vertellen!) voordat het meedenken door de buurt begon.

By the way
Met als klap op de vuurpijl tijdens een blijkbaar laatste bijeenkomst: 'Jongens, dit is de laatste bijeenkomst en by the way: alle parkeerplaatsen op de kade tegenover het Rijksmuseum verdwijnen, want daar moet ruimte komen voor kleinere rondvaartboten.'

Terwijl we in de praatsessies al veel vaker hadden gevraagd waarom juist dáár in de tekeningen zoveel extra vrije ruimte moest komen. En vervolgens geen antwoorden kregen.

Er was ook een zogenoemde 'nota van uitgangspunten', maar zelfs die is blijkbaar het papier niet waard waar hij op was geschreven.
De buurt wordt heringericht vanwege de bouw van de Boerenweteringgarage. Die moet over drie jaar klaar zijn. Het valt te bezien of we dat gaan halen.

De Frans Halsbuurt is gezellig en flink vol met auto's, bewoners, toeristen, fietsen en scooters. Maar het stadsdeel heeft geen reële inschatting hoeveel fietsen en scooters er in een gemiddelde straat in De Pijp staan en is totaal niet voorbereid op toename in de komende jaren.

Luisteren
Wij weten: meepraten betekent niet dat je ook werkelijk iets mag beslissen, maar het stadsdeel heeft de afgelopen maanden blijkbaar andere dingen aan het hoofd gehad dan het luisteren naar de bewoners en het juist informeren van bewoners en een buurtpanel.

We hebben altijd geleerd: eerlijkheid duurt het langst. Een bestuur van een stadsdeel en alle ambtenaren zouden dat iets beter in hun oren mogen knopen. Een bestuurlijk speeltje als een 'buurtpanel' is te serieus om er slordig mee om te gaan.


Wil je reageren op dit artikel? Dat kan! Scroll (een beetje) naar beneden om een reactie te plaatsen.