Lang geleden regeerde Joan Baez samen met Bob Dylan als koning en koningin over de folk revival. Maar het jochie dat ze op het Newport Folk Festival introduceerde, zou haar spoedig overvleugelen en de grootste en meest invloedrijke singer/songwriter uit de popgeschiedenis worden. Toch is Baez nog steeds een icoon van de protestgeneratie, ook in het vijftigste jaar van haar carrière. En een mooiere manier om dat jubileum te vieren dan haar nieuwe album, het eerste sinds Dark chords on a big guitar (2003), is nauwelijks denkbaar.

Day after tomorrow werd prachtig sfeervol geproduceerd door Steve Earle. Baez wordt bijgestaan door een akoestische sterrenband met onder anderen Victor Krauss en Tim O'Brien in de gelederen.

En de tien nummers die Earle en zij selecteerden van haar favoriete songwriters, zijn haar op de gerijpte stembanden geschreven. Want haar snerende sopraan heeft plaats gemaakt voor een warmer, gruiziger geluid, dat perfect past bij deze donkere, reflectieve teksten vol Bijbelse verwijzingen. Het prijsnummer is de adembenemende titeltrack. Een cover van Tom Waits met regels wijze regels als 'Tell me how will God chose/ just who's press he will refuse?' die zelfs bij de schrijver zelf nauwelijks doorleefder kon klinken. (DIRKJAN ARENSMAN)

www.joanbaez.com