Recensies Bewaar

D'Angelo

Ons oordeel:★★★★★
Gehoord: 2 maart
Waar: Paradiso
Te horen: Vanavond, aldaar (uitverkocht)

In de funkjam is de geest van James Brown zo nadrukkelijk aanwezig dat je hem bijna een handje kunt geven

Het was een sensatie toen D'Angelo drie jaar geleden na een heel, héél lange afwezigheid weer een Europees toertje deed. Maar een beetje tegenvallen deden zijn optredens in Paradiso wel. Tuurlijk, zingen kon hij nog altijd en hij had een meer dan puike band bij zich, maar echt schitteren deed 'D' niet. Hij kwam onzeker over, bangig bijna zelfs.

Je voelde aan alles dat er meer in zat, maar het kwam  er niet uit. Nu weten we dat dat toertje van toen niet meer dan een langgerekte try-out was.

D'Angelo, de grootste soulzanger van de jaren negentig, is terug. En hoe. Eerst verscheen eind vorig jaar plotseling The Black Messiah, een album waaraan hij niet minder dan vijftien jaar had gewerkt. Nu is hij bezig aan een uitgebreide tournee die al even grootsprakig The Second Coming heet. Voor wie anders dan domineeszoon D'Angelo niet al te bijbelvast is: de second coming is de Engelse term voor wat bij ons de wederkomst heet; van Jezus Christus wel te verstaan.

Drankverslaving
Jezelf vergelijken met de Verlosser, je moet het maar durven. Maar het past bij de herwonnen zelfverzekerdheid van de Amerikaan. De donkere jaren, waarin hij kampte met zowel psyschische problemen als een drankverslaving, heeft hij achter zich gelaten. Kroop hij bij zijn vorige bezoek nog het liefst weg achter zijn piano, nu staat hij bij opkomst direct aan de rand van het podium en geeft hij met de handen boven het hoofd aan in welk tempo er moet worden meegeklapt.

De afgetrainde bodybuilder uit de clip bij het nummer Untitled (How Does It Feel) uit het jaar 2000 is hij allang niet meer, de dikke papzak van de 'mug shots' uit zijn donkere periode gelukkig ook niet meer. Het is een machtige gestalte die daar voorop het podium staat. Met zijn zwartleren motorjack en bandana zou hij door kunnen gaan voor een lid van Satudarah.

James Brown
Maar zo stoer als D'Angelo er uit ziet, zo gevoelig en bijna vrouwelijk klinkt de prachtige falsetstem die hij nog altijd in huis heeft. Heel diep brommen en grommen kan hij ook. Hij laat het het horen in een concert dat even nodig heeft om echt op gang te komen, maar dat dan ook echt onbedaarlijk funky is. Al na drie nummers is het tijd voor het voorstellen van de leden de achtkoppige band (met daarin de Italiaans-Engelse wonderbassist Pino Palladino). D'Angelo doet het tijdens een funkjam waarin de geest van James Brown zo nadrukkelijk aanwezig is dat je hem bijna een handje kunt geven.

Als D'Angelo en de zijnen de hele avond in diezelfde groove zouden blijven hangen, zou het ook goed zijn, maar dóór gaan ze. Feel Like Makin' Love, de klasssieker van Roberta Flack, krijgt een zwaar bonkende en toch zwoele uitvoering. In Really Love, de eerste echte ballad, klinkt een Spaanse gitaar en stapt D'Angelo met sombrero op het hoofd en een poncho om de schouder over het podium. Inderdaad, dat ziet er maf uit.

In Brown Sugar, D'Angelo's 'signature tune', klinkt Paladino's bas zo zwaar dat de mannelijke bezoekers hem in hun testikels voelen.

Het al even sexy Sugah Daddy vormt na een uur de afsluiting van het optreden. Afgelopen? Welnee. De toegiften duren bijna even lang als de voorgaande show. Eerst wordt er weer stevig gefunkt, dan is er, als een soort naspel, een langgerekte versie van Untitled (How Does It Feel), waarbij de muzikanten een voor een het podium verlaten tot alleen D'Angelo achter de elektrische babyvleugel overblijft. En ongelooflijk, wat kan die man mooi zingen: heel zacht, heel subtiel en héél zwoel. Alsof een rivier van honing langzaam vanaf het podium de zaal instroomt.