Recensies Bewaar

Bachs Matthäus-Passion in Concertgebouw subliem uitgevoerd (****)

© ANP

De Belgische specialist Philippe Herreweghe weet met Bachs Matthäus-Passion meesterlijk de suggestie te wekken dat de muziek bijna zonder tussenkomst van de uitvoerenden klinkt.

Rond Goede Vrijdag loopt de teller makkelijk op tot 150 uitvoeringen van Bachs Matthäus-Passion. Alleen al in het Concertgebouw klonk Bachs meesterwerk tot en met gisteren zes keer, waaronder in een uitvoering door het Concertgebouworkest onder leiding van de Belgische specialist Philippe Herreweghe.

Herreweghe weet meesterlijk de suggestie te wekken dat de muziek bijna zonder tussenkomst van de uitvoerenden klinkt. Hij kiest natuurlijk ademende tempi en weet na een halve eeuw ervaring - hij zong als achtjarige al mee in het jongenskoor - waar de klippen zitten. Al die fantastische meerlagige momenten die Bach componeerde, komen er prachtig onnadrukkelijk uit en de klank van het Concertgebouworkest beantwoordt geheel aan de historisch verantwoorde opvattingen die al twee decennia de norm zijn. Bijzonder is het drama dat binnen deze door smaak en kennis gerijpte uitvoering kleurde. De volle minuut stilte na het stervensmoment van Jezus is veelzeggender dan een emotioneel geladen uitbarsting.

Menselijke betrokkenheid bepaalde ook de bijdragen van de solisten. Evangelist Maximilian Schmitt vertelt het verhaal bijna ideaal, Thomas Bauer was een Christus met de trekken van een gewone sterveling en sopraan Carolyn Sampson raakte diep met haar aria's - prachtige stem. Countertenor Damien Guillon mist een beetje laagte, maar in wat hogere liggingen zong hij subliem in direct rakende, natuurlijke lijnen.

Door: Concertgebouworkest, Collegium Vocale & Nationaal Jongenskoor O.l.v. Philippe Herreweghe
Met: Maximilian Schmitt, tenor; Thomas Bauer, bas; Carolyn Sampson, sopraan; Damien Guillon, countertenor, Benjamin Hulett, tenor, Peter Kooij, bariton
Gehoord: 11/4