*

Aanmelden
parool.nl
Vrij, Onverveerd

Kapitein Costa Concordia had zijn leesbril niet op

03-03-12   18:13 uur

Hij vroeg aan eerste officier om op radar te kijken

Kapitein Francesco Schettino. © Reuters
update

De kapitein van het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia, Francesco Schettino, had zijn bril niet op toen hij het grote schip tegen de rotsen van een Italiaans eiland stuurde.

Archieffoto van de gekapseisde Costa Concordia.
Archieffoto van de gekapseisde Costa Concordia. © afp
Het theater van Grosseto waar de voorbereidende zitting werd gehouden.
Het theater van Grosseto waar de voorbereidende zitting werd gehouden. © afp
Brigitte Litzler verloor haar dochter Mylene (23) en haar vriend Michael.
Brigitte Litzler verloor haar dochter Mylene (23) en haar vriend Michael. © reuters
Bruno Leporatti, advocaat van kapitein Francesco Schettino.
Bruno Leporatti, advocaat van kapitein Francesco Schettino. © reuters

Kapitein Francesco Schettino vroeg meermalen aan zijn eerste officier om voor hem op de radar te kijken om de route te controleren. Hij had zijn leesbril in zijn hut laten liggen. De advocaat van de officier Ciro Ambrosio vertelde dat vandaag tijdens een voorbereidende zitting over de scheepsramp van vorige maand.

Honderden advocaten en overlevenden van de ramp kwamen voor de zitting bijeen in het theater van Grosseto. Schettino liet uit veiligheidsoverwegingen verstek gaan.

Laf en nalatig
De kapitein wordt ervan verdacht verantwoordelijk te zijn voor de dood van 32 van de ruim 4200 opvarenden. Hij zou laf en nalatig hebben gehandeld tijdens de ondergang van zijn schip. Schettino verzweeg de ernst van de situatie tegenover de kustwacht, zei eerste officier Ciro Ambrosio ook. Schettino zou zijn bemanningsleden opdracht hebben gegeven tegen de kustwacht te zeggen dat de situatie onder controle was, nadat het schip de rotsen had geraakt.

De kapitein zou volgens zijn eerste officier ook hebben getreuzeld met de evacuatie. Hij ging tijdens de ontruiming bovendien zelf van boord in plaats van leiding te geven.

Bij de besloten zitting klaagden veel passagiers over de onduidelijkheid na de botsing. Sergio Amarotto (67) wilde weten waarom het een uur duurde voordat het sein voor de evacuatie begon. 'Het is niet aan mij om te oordelen, maar niemand had die avond hoeven te sterven. Waarom wachtten ze zo lang?', zei hij. 'Schettino deed iets absurds door zo dicht bij de kust te varen. En daarna bleef hij leugens vertellen.'

Nabestaanden hekelden de trage identificatie van de slachtoffers. Brigitte Litzler verloor haar dochter Mylene (23) en haar vriend Michael. Mogelijk zijn zij bij de stoffelijke overschotten die recent zijn gevonden. De identificatie is echter uitgesteld. 'Het is alsof ze voor de tweede keer zijn vermoord', zei Litzler. 'Maar we geven niet op. We blijven terugkomen tot we ze terughebben.'

De volgende zitting zal op 21 juli worden gehouden. Dan moeten de experts duidelijk hebben wie precies wat heeft gedaan of besloten op de dag van de ramp. Het kan overigens nog maanden of zelfs jaren duren voordat de rechtszaak echt begint.

(ANP/Redactie)


BUITENLAND

Alles over



Lees nu Het Parool en ontvang een Samsung Tab

GESPONSORDE LINKS


PAROOL NIEUWSBRIEF

Elke middag gratis de hoogtepunten uit het nieuws in uw mailbox?

U kunt zich voor deze service van Het Parool opgeven via parool.nl/lunchnieuws.
De Persgroep Digital
© 2014 - Alle rechten voorbehouden