*

parool.nl
Amsterdam,  
parool.nl op je mobiel Word vriend van Het Parool op Facebook

Regelmatig overwerken verhoogt kans op depressie

26-01-12   06:29 uur

Op regelmatige basis meerdere overuren per dag maken verhoogt het risico op zware depressies. Wie dagelijks drie tot vier uur overwerkt, heeft duidelijk meer kans op een depressie dan werknemers die zich aan het normale werkschema houden.

Onderzoeker van het University College London en het Finse Instituut voor Arbeidsgeneeskunde in Helsinki namen de gegevens onder de loep van 1.626 mannen en 497 vrouwen. Gemiddeld waren ze 47 jaar oud. Zij werden tussen de 3,8 en 7,2 jaar lang getest. Elf procent werkte gemiddeld elf uur en meer per dag. Bij een eerste onderzoek werd uitgesloten dat de werknemers al psychische klachten hadden.

Dubbel zoveel

In totaal ontwikkelde 3,1 procent van de 2.123 onderzochten, of 66 mensen, een zware depressie. Bij de 1.105 met 7 tot 8 werkuren waren het er 38, bij de 227 ondervraagden met 11 tot 12 werkuren 10. Bij die cijfers werd aansluitend de invloed van andere factoren uitgefilterd. Daarna bleek dat de waarschijnlijkheid van een zware depressie bij de workaholics dubbel zo hoog lag als bij werknemers zonder overuren.

Geen verklaring

'Ook al kan overwerk voordelen voor het individu en de maatschappij hebben, is het toch belangrijk te onderstrepen dat te veel overuren gepaard gaan met een hoger risico op zware depressies', aldus onderzoekster Marianna Virtanen.

De auteurs geven wel toe dat ze uit de resultaten geen 'plausibele verklaringen' kunnen afleiden voor de grotere aanwezigheid van depressies bij overuren. Andere studies geven echter aan dat wie zich volledig laat opslorpen door het werk, meer kans heeft op gezinsconflicten, zich minder kan ontspannen en meer stresshormonen in het bloed heeft.

Verder dient nog opgemerkt dat ambtenaren in het algemeen gezonder door het leven gaan dan het gemiddelde van de bevolking. Daardoor liggen de depressiecijfers zo'n 3,1 procent lager dan in andere onderzoeken die op de gewone bevolking betrekking hadden.

De resultaten van de studie werden gepubliceerd in het vaktijdschrift 'PLoS ONE'.
(Redactie)


BUITENLAND

Alles over

Volg paroolamsterdam op Twitter
shop

PAROOL LUNCHNIEUWS

Elke middag gratis de hoogtepunten uit het nieuws in uw mailbox?

U kunt zich voor deze service van Het Parool opgeven via parool.nl/lunchnieuws.
acap enabled   © Het Parool