*

Aanmelden
parool.nl
Vrij, Onverveerd

Heineken breekt met traditie; bruin flesje wordt groen

24-09-12   11:59 uur  - Bron: Het Parool
Het groene K2-model. © Heineken

Heineken breekt met tachtig jaar traditie. Het karakteristieke bruine bierflesje, dat nu nog kratten met 24 flesjes bevolkt, wordt net zo groen als de flesjes die Heineken wereldwijd afzet.

Na 80 jaar breekt Heineken met de bruine flesjes.
Na 80 jaar breekt Heineken met de bruine flesjes. © Heineken

Het bruine flesje is een overblijfsel van de afspraken die al decennia
in Nederland gelden voor het inruilen van statiegeldflesjes. Bruin glas wordt door de meeste Nederlandse brouwers gerecycled, zodat het niet uitmaakt bij welke brouwer een ingeleverd flesje terecht komt. Groen glas is veel minder ingeburgerd. Groen was bij Heineken aanvankelijk bedoeld als exportflesje, maar is door de jaren uitgegroeid tot de kleur van het Heinekenmerk.

Eind 2010 zette de brouwer al mondiaal de bijl in zijn verpakkingen. Van vijftien verschillende flessen - nog afgezien van afwijkende lokale verpakkingen - ging het merk er terug naar vijf.

Maar er bleven uitzonderingen - en het Nederlandse bruine flesje was er daar één van. 'Als ontwerper had ik het liever anders gezien', zei hoofd ontwerp Mark van Iterson daarover destijds in Het Parool. 'Door het ontwerp oogt die fles slomer.'

Nu gaat ook Heineken Nederland overstag. Het bedrijf heeft vandaag in Amsterdam verkopers en de recyclingbranche verteld dat het bruine flesje wordt ingeruild voor het groene K2-model. Dat is een flesje met een lange nek, dat drie procent lichter is dan zijn voorganger.

De K2 is geheel in Amsterdam ontworpen, door ontwerpbureaus, DBOD en VBAT en het merkcentrum van Heineken aan de Stadhouderskade. Heineken wil met de uniforme verpakking over de hele wereld hetzelfde beeld uitstralen, reden om het bruine flesje ook hier aan de kant te schuiven. De VS houden een afwijkend flesje, eentje met een korte gedrongen nek.  De lange nek wordt in de VS gezien als doorsnee bier en dat past niet bij Heinekens premium imago.

(Door: Herman Stil)


Alles over



Lees nu Het Parool en ontvang een Samsung Tab

GESPONSORDE LINKS


PAROOL NIEUWSBRIEF

Elke middag gratis de hoogtepunten uit het nieuws in uw mailbox?

U kunt zich voor deze service van Het Parool opgeven via parool.nl/lunchnieuws.
De Persgroep Digital
© 2014 - Alle rechten voorbehouden