*

Aanmelden
parool.nl
Vrij, Onverveerd

Spion van Oranje *

04-02-09   06:00 uur
recensie

Met: Paul de Leeuw, Najib Amhali, Jennifer Hoffman, Hans Kesting, Nelly Frijda

Na afloop van Spion van Oranje blijf je vooral zitten met de vraag of niemand van het verzamelde talent voor en achter de camera wist waar de noodrem zat. In de openingsbeelden van deze 'actiekomedie' wordt het Paleis op de Dam met een werkelijk oorverdovende en trommelvliessplijtende klap opgeblazen en zitten we tussen de digitale puinhopen van een film die laveert tussen De avonturen van Bassie & Adriaan en Mission: Impossible.

Het actiegedeelte wordt gepresenteerd via donderende geluidseffecten en achtervolgingen van papier-maché, en het komediegedeelte raakt, met dank aan een lamlendig script van Tijs van Marle, al vrij snel het spoor bijster en wordt definitief doodverklaard vlak na de eerste grap over het haar van Gerard Joling.

Toch het verhaal dan maar; in grote lijnen een kale kapstok waar eindeloos uitgesponnen grappen, optredens van bekende Nederlanders (Lachen mensen! Patty Brard!) en vette knipogen naar de populaire cultuur aan hangen. Paul de Leeuw speelt de dubbelrol van François en Bruno. François is een mislukte couturier die hunkert naar erkenning van zijn moeder (Nelly Frijda). Hij krijgt zijn kans als zijn psychopathische tweelingbroer Bruno aanslagen op Nederland begint te plegen, omdat hij zich wil wreken op zijn moeder, die hem ooit zou hebben verkocht.

Volgt een eindeloze scène in de grafkelder van de Oranjes; niet bepaald een gevalletje van fijnzinnige humor, maar laat dat nou niet het probleem zijn.

Het probleem is vooral dat elk vondstje, dat op papier al niet al te sterk was, drie keer wordt overreden en dan nog een eindje achter de auto wordt aangetrokken en dan nog eens wordt opgeserveerd - in de hoop dat misschien nog iemand vergeten is te lachen.

Dit mechanisme wordt ook gehanteerd bij de twee pijnlijke bijrollen van Plien van Bennekom en Hans Kesting. De één is een nymfomane verpleegster, de ander een half mens/half robot. Beiden zijn goed voor een (1) lach, maar de rollen worden vervolgens uitgemolken totdat iedereen pijn in zijn kaken heeft van het niet-lachen. En nooit geweten dat niet-lachen zo verdomd vermoeiend is.

Nee, uw recensent heeft zich niet geamuseerd bij Spion van Oranje, misschien ook omdat er zo veel mensen bij betrokken zijn die beter zouden moeten weten. Paul de Leeuw voorop, koning van het kleine scherm, maar hier niet op zijn plek in een ongemakkelijke dubbelrol. De producenten zijn afgelopen jaren nota bene betrokken geweest bij films als Zwartboek, Alles is liefde en Oorlogswinter. En de jonge regisseur (1979) werd de afgelopen jaren, onder meer door zijn film Vet hard, binnengehaald als de nieuwe Dick Maas, maar heeft nog een lange weg te gaan.

Het ziet er allemaal behoorlijk armoedig uit. Het eindeloze middengedeelte van Spion van Oranje speelt zich af in het hoofdkwartier van de slechte Bruno, en dat ziet er uit als een leegstaand hypotheekadviesbureau op een troosteloos bedrijventerrein. En zo voelt de hele film eigenlijk.

Het is een treurigstemmend tafereel van mensen met talent die hun publiek veel te laag inschatten. (MARK MOORMAN)

www.spionvanoranjedefilm.nl



gerelateerde artikelen

Alles over

GESPONSORDE LINKS


PAROOL NIEUWSBRIEF

Elke middag gratis de hoogtepunten uit het nieuws in uw mailbox?

U kunt zich voor deze service van Het Parool opgeven via parool.nl/lunchnieuws.
De Persgroep Digital
© 2014 - Alle rechten voorbehouden