*

Aanmelden
parool.nl
Vrij, Onverveerd

Oogverblindend****

25-08-09   15:42 uur
recensie

Regie: Cyrus Frisch
Met: Georgina Verbaan en de stem van Rutger Hauer


In de verfilming van zijn gelijknamige toneelstuk Oogverblindend stelt filmmaker Cyrus Frisch een schurende morele kwestie aan de orde: hoe gaan we om met mensen die over de rand van de samenleving tuimelen? Het levert met Georgina Verbaan en Rutger Hauer, van wie alleen de stem is te horen, een tot nadenken dwingende film op.

Alle films van Frisch gaan over onze reactie op mondiale armoede en, dichter bij huis, mensen die door de mazen van alle sociale vangnetten zijn gevallen. Wat Frisch erover heeft te melden, ging in het verleden nogal eens verloren in loze provocaties, zoals in Vergeef me (2001).

Maar sinds een paar jaar laat de maker zien dat hij meer kan dan wild om zich heen trappen. Blackwater fever, over een westers stel op vakantie in Afrika, en Waarom heeft niemand me verteld dat het zo erg zou worden in Afghanistan, over een doorgedraaide veteraan, maakten de beklemming van de personages goed voelbaar.

Dat is ook het geval in Oogverblindend, waarin de Amsterdamse alleenstaande twintiger Kyra (Verbaan) een lang telefoongesprek voert met een chirurg in Buenos Aires (Hauers stem), die haar per ongeluk aan de telefoon heeft gekregen. Kyra worstelt met de wereld van doorgedraaide verslaafden en zwervers onder het raam van haar appartement. Moet ze zich schuldig voelen over haar gebrek aan compassie met hen of mag ze woedend zijn, omdat ze zich asociaal gedragen? Ze schrikt van haar constatering dat ze meer mededogen voelde met een zielige muis in haar huis dan met het menselijk wrakhout op haar stoep.

De chirurg, die dagelijks met stervende mensen te maken heeft, doet haar opmerkingen af als sentimentele burgervrouwspraat, maar zo makkelijk laat Kyra zich niet wegzetten. Er ontspint zich een verbaal duel, waarin het tot steeds intiemer bekentenissen komt, die uitmonden in verliefdheid op afstand.

Hoe maak je een negentig minuten durend telefoongesprek boeiend? Frisch illustreert de woordenstroom met (documentaire) beelden die Kyra vanuit haar huis ziet: ruziënde en schreeuwende junks en zwervers, maar ook het in de zon spiegelende grachtenwater, en beelden van een Cubaans strand, dat een rol speelt in het telefoongesprek.

Tussen de fragmenten door gaat geregeld het beeld op 'zwart'. Het zorgt voor een licht hypnotiserende sfeer, die aanzet tot reflectie. Nederlandse films die dat doen, zijn zeldzaam.

Oogverblindend is niet de spectaculairste, maar wel de relevantste Nederlandse film van het jaar. De engels gesproken film wordt, op verzoek van Frisch, vertoond met en zonder ondertiteling. Even opletten bij de kassa, dus. (JOS VAN DER BURG)



gerelateerde artikelen

Alles over

GESPONSORDE LINKS


PAROOL NIEUWSBRIEF

Elke middag gratis de hoogtepunten uit het nieuws in uw mailbox?

U kunt zich voor deze service van Het Parool opgeven via parool.nl/lunchnieuws.
De Persgroep Digital
© 2014 - Alle rechten voorbehouden