Amsterdam Bewaar

Gekapseisd schip op het Mahlerplein op de Zuidas

De artist impression van het kunstwerk.
De artist impression van het kunstwerk. © donleo.org

Een schip van 15 meter lang ligt vanaf morgen midden op het Gustav Mahlerplein op de Zuidas, voor de ingang van het kantoor van ABN Amro. Het superjacht Fortuna is op het plein gestrand en gekapseisd, in een kunstproject van Leonard van Munster.

Het schip wordt vanavond naar het plein vervoerd en op zijn plek getakeld. Daar blijft het een maand liggen. Volgens Van Munster staat het schip voor 'het roerige tijdsbeeld waarin de maatschappij zich bevindt.' Het schip is genoemd naar de Romeinse godin van het geluk én het ongeluk. Met het kunstwerk levert Van Munster kritiek op de grote bedrijven in een tijd van de financiële crisis, maar het werk betekent meer dan dat.

Van Munster had het idee voor het kunstwerk al jaren, maar hoewel de Zuidas over voldoende kapitaalkracht zou moeten beschikken, kreeg hij de sponsoring voor het project slechts met moeite rond. Van Munster: 'Nu blijkt hoe moeilijk het is om bij het bedrijfsleven geld te verzamelen voor kunst, als de boodschap van die kunst niet overeenkomt met wat de marketingafdelingen van die bedrijven willen uitstralen. Ik heb alle bedrijven op de Zuidas benaderd, maar vrijwel allemaal hadden ze wel een reden om niet te sponsoren. Daarmee wordt duidelijk hoe moeilijk het is om autonome kunst te maken als je afhankelijk bent van het bedrijfsleven.'

Stropdas afknippen
Doordat een schepenbouwer uit Gelderland het zeewaardige jacht Elling E4 beschikbaar stelde kan Van Munster zijn kunstproject alsnog uitvoeren. Hij koos niet zomaar voor een gekapseisd schip. 'Ik stond op het Gustav Mahlerplein en werd getroffen door hoe kaal het plein is, zo tussen die enorme gebouwen van bedrijven die in de top van het bedrijfsleven actief zijn. Het is een windgat. Ik besloot dat ik er een schip wilde neerleggen. Dat moest een schip worden dat staat voor het snelle geld. Daarmee krijgt het project een extra lading: je kunt naar het schip kijken als een superjacht waarmee je kunt pronken, maar het ook zien als een mogelijkheid om alles achter te laten, je stropdas af te knippen en op wereldreis te gaan.'

Bovendien staat een schip op zijn zij niet enkel voor een schip dat niet verder kan, maar tevens voor een schip dat weer kan gaan varen. Van Munster: 'Het is zoals het Suri­naamse gezegde: Mi kanto ma mi de ete, dat betekent let­ter­lijk; ik ben gekan­teld maar ik ben er nog.'