Binnenland Bewaar

Niemand kent nieuwe naam Filmmuseum

Het EYE Film Instituut in aanbouw, oktober 2010. Foto Karina van Tol
Het EYE Film Instituut in aanbouw, oktober 2010. Foto Karina van Tol © UNKNOWN

AMSTERDAM - Het Filmmuseum is met zijn nieuwe naam, EYE Filminstituut Nederland, verdwenen als bekend cultuurmerk.

Dat blijkt uit onderzoek van Hendrik Beerda, merkadviseur gespecialiseerd in de culturele sector.

De tien sterkste cultuurmerken in Amsterdam, gemeten in termen van bekendheid, waardering en binding, zijn het Anne Frankhuis, Koninklijk Theater Carré, het Rijksmuseum, het Tropenmuseum, Nemo, het Concertgebouw, het Van Goghmuseum, de Uitmarkt, Paradiso en Pathé. Het Stedelijk Museum staat op de dertiende plaats.

Beerda stelde na representatief onderzoek een top 50 samen van de sterkste merken (gezelschappen, theaters, festival, bioscopen, concertzalen en musea) in de culturele sector in de regio Amsterdam.

In januari kreeg het Filmmuseum na samenvoeging met Holland Film, het Nederlands Instituut voor Filmeducatie en de Filmbank zijn nieuwe naam: EYE Film Instituut Nederland. Het nieuwe instituut verhuist eind dit jaar van het Vondelpark naar nieuwbouw aan het IJ in Noord. De nieuwe naam blijkt echter een ongelukkige keuze: niemand kent hem. EYE legt het af tegen Cinecenter, de Uitkijk, The Movies, Kriterion en het Ketelhuis.

Nieuw in deze top 50 zijn het Koninklijk Paleis, de Hermitage, het DeLaMar Theater en Dance Valley.

Beerda stelt ook vast dat cultuurmerken krachtiger zijn dan merken in de zakenwereld. Het Rijksmuseum is een sterker merk dan Unilever. Beerda: ''Cultuurmerken zijn voor sponsors dus veel interessanter dan iedereen denkt. Veel sponsormanagers, vaak mannen die van sport houden, hebben voor de cultuursector een blinde vlek.'' (LOES DE FAUWE)