Opinie Bewaar

Dans laat zien wat je niet in woorden kunt uit­drukken

Theodor Holman
Theodor Holman © Wolff

'Theodor, leuk dat je bij ons in de studio bent. Je hebt twee dansvoorstellingen gemaakt. Eentje voor ­Oerol en één voor het Holland Festival. Hoe zit dat?"

"Fijn dat je dat vraagt. Vorig jaar maakte ik de dansvoorstelling Vluchteling omdat ik wilde dat men zich eens het lot ging aantrekken van de vluchteling. Want, hoe je het ook wendt of keert: we zijn allemaal vluchtelingen. Maar dit jaar dacht ik: ik moet er iets aan toevoegen..."

"En toen?"

"Ik heb daar lang over na­gedacht. Met de hele ploeg! We vergaderen heel anders dan de meeste mensen. We dansen onze gedachten, onze invallen en onze discussies tijdens onze vergaderingen. We kwamen toen tot de dansconclusie dat we moesten dansen over het klimaat."

"Het klimaat? Hoe bedoel je?"

"De opwarming van de aarde, dat kan niet zo verder gaan. We moeten stoppen met de aarde te vernietigen! Dat kwam echt uit onze dans naar voren. Vandaar die ritmische onderbuikbewegingen. We dansten duurzaam, als het ware. En met zo'n duurzame dans over het klimaat, zit je al gauw bij Oerol. Zee, wind, ­regen, zand, bomen...Daar is de aarde nog aarde, en om daar dan te dansen..."

"Maar het Holland Festival, hoe zit dat dan?"

"Nou, toen we op Terschelling gingen kijken, begonnen we spontaan ons ballet Bootvluchteling te dansen. Op die muziek van Tor Jensen Høtterdãleperkøt uit Syrië. Dat paste daar gewoon. En dat combineerden we met de duurzaamheidsdans waar Tor ook al de muziek voor had gemaakt, met die windmolens. En toen zagen we dat die twee met elkaar te maken hadden."

Hoe je het ook wendt of keer: we zijn allemaal vluchteling

"Hoe dat zo?"

"Het gaat om betrokkenheid, het zoeken naar vrijheid, wat wil je voor je kinderen, vraagstukken waar niemand zich voor lijkt te interesseren. Maar het zijn wel de grote vragen van nu. Dat vergeten de mensen wel eens."

"Nou, er is wel veel discussie over het klimaat en asiel­zoekers."

"Ja, hoe zal ik het zeggen... In ons ballet dansen twee blonde dansers de dans van de waanzin. Ik wil hier geen politiek bedrijven, maar iedereen begreep in één keer wie die twee blonde waanzinnigen voorstelden en wat ze wilden. Opvallend trouwens dat beiden blond zijn en iets met hun haar hebben. Vandaar die haarvlechtbewegingen met die gestrekte armen. Kijk, dat doet dans. Je laat zien wat je niet in woorden kunt uit­drukken."

Theodor Holman (1953) is columnist, schrijver, televisie- en radiomaker. Elke dag, uitgezonderd zondag, lees je hier zijn column. Lees al zijn columns terug in het archief. Reageren? t.holman@parool.nl