Opinie Bewaar

'Zuidas wordt meer dan plek voor gehaaste zakenlieden'

De Zuidas moet ook een plek voor ontspanning en recreatie worden, vinden Bart Vink en Tjakko Dijk
De Zuidas moet ook een plek voor ontspanning en recreatie worden, vinden Bart Vink en Tjakko Dijk © ANP

De Zuidas is nog niet af, maar voor meer levendigheid zijn wel meer woningen, groen, horeca en winkels nodig, schrijven gemeenteraadsleden Tjakko Dijk (VVD) en Bart Vink (D66).

'Troosteloos' noemde ­Duco Stadig de Zuidas onlangs in Het Parool. Wat de oud-wethouder van PvdA-huize betreft is de huidige uitstraling van de Zuidas een 'les voor de toekomst'. Maar de Zuidas is nog helemaal niet af. Iedereen die erlangs rijdt, kan dat aan de bouwkranen zien. Dit woon- en werkgebied in Zuid is nog volop in ontwikkeling.

Langzaam maar zeker ontstaat hier een plek die bewoners, bezoekers en ondernemers aanspreekt. Een nieuw centrum van de stad op steenworp afstand van Schiphol en de binnenstad. ­Amsterdam en Nederland kunnen er trots op zijn.

VVD en D66 willen dat de Zuidas niet alleen een toplocatie wordt voor bedrijven, maar ook voor Amsterdammers. Een echte stadswijk om te wonen, te werken en te leven. De Zuidas wordt steeds aantrekkelijker en de huidige barrière tussen Oud-Zuid en Buitenveldert wordt steeds kleiner.

Een alleenstaande biotoop van glas en staal van rond de eeuwwisseling - toen Duco Stadig wethouder was - hoort daarmee langzaamaan tot het verleden. Tussen de ruime herenhuizen en appartementen van Zuid en de groene hofjes van Buitenveldert ontstaat nu een echt 'stadse' plek waar Amsterdam trots op mag zijn.

Levendigheid op de Zuidas komt er alleen door mensen op straat: mensen die er wonen, die er werken en die er willen komen. We zijn het dan ook eens met ­Stadig dat de Zuidas meer woningen, meer groen, meer horeca en meer winkels nodig heeft.

Stadswijk voor alle inkomensgroepen
De oplossing daarvoor ligt niet in defaitisme. Wel moeten we vaart maken met het onder de grond brengen van de snelweg en de aanleg van het nieuwe trein- en metrostation - mét aandacht voor de leefbaarheid tijdens de bouw.

De snelweg moet ­onder de grond, daarvoor in de plaats komt een nieuw station en een park

Op de Zuidas ligt dan een geweldige kans een unieke stadswijk te ontwikkelen, met hoogwaardige en gemengde woningbouw voor
Amsterdammers uit alle inkomensgroepen. Daarmee ontstaat een topwoonmilieu met een sterke aantrekkingskracht op horeca en winkels. Maar er is meer nodig.

Wij hameren al lange tijd op een geweldig park dat Amsterdammers uit de hele stad aantrekt. Internationale voorbeelden als het Millennium Park in Chicago, de High Line in New York of de Promenade Plantée in Parijs laten zien wat de mogelijkheden zijn.

Ook daardoor wordt het gebied meer een geheel en ontstaat nieuwe ruimte voor ontspanning en recreatie in een gebied dat nu vooral bekend staat om zijn harde werksfeer. Dit kan ook helpen bezoekers aan te trekken en hen beter over de stad te spreiden.

Prachtig groen park en een museum
De auto's van de A10 gaan onder de grond. Daarvoor in de plaats komt een mooi, nieuw station met op het dak een prachtig groen park op de plek waar nu asfalt en auto's de boventoon voeren. Ook een uitkijkplek bovenin ­een van de Zuidasgebouwen of de komst van een museum zou hier goed bij passen.

Bijvoorbeeld in de vorm van een kunsthal met tijdelijke exposities of een museumdependance. Daarmee komt de Zuidas werkelijk tot leven. Er is al veel ten goede veranderd, maar wat ons betreft geldt: you ain't seen nothing yet!

Kortom, de Zuidas is nog lang niet af. In plaats van te accepteren dat dit een plek blijft voor gehaaste advocaten en bankiers en dat de wijk de kille uitstraling van glas en staal houdt, willen wij doorwerken. Zodat de Zuidas een plek wordt waar iedere Amsterdammer het fijn vindt om te zijn.