Opinie Bewaar

'Stop misbruik van de Bekende Nederlander'

Ludden: 'Je kunt je tv niet aanzetten of daar verschijnen de tafeldames en -heren weer
Ludden: 'Je kunt je tv niet aanzetten of daar verschijnen de tafeldames en -heren weer © Ted Struwer

Het is een misverstand te denken dat Bekende Nederlanders multi-inzetbaar zijn en over alles een interessante mening hebben, schrijft Gert-Jan Ludden.

Het verval der instituties is al geruime tijd aan de gang. We vertrouwen de overheid en de politiek niet meer, de banken en verzekeraars evenmin. De kerken hebben aan geloofwaardigheid ingeboet.

Tel daar de woningbouwcor¿poraties, de Fifa, Volkswagen, de EU en de topsport (doping) bij op. Allemaal redenen waarom de kloof tussen de gewone burger en het politieke en maatschappelijke establishment steeds groter wordt.

Aan dit rijtje kan het verval van de BN'er worden toegevoegd. De media werken daar hard aan mee. Laat ik vooropstellen dat ik niets tegen deze mensen heb. Ik respecteer hen op het vakgebied waar ze goed in zijn, of dat nu de advocatuur is, theater en film, zang en dans, journalistiek, politiek, sport of wat dan ook.

Talkshows
Wat mij irriteert, is dat de BN'er tegenwoordig voor alles wordt misbruikt. Ze verschijnen in reclamespotjes, in quizzen, in amusementsprogramma's, voor goede doelen en voornamelijk in talkshows. De BN'er heeft in die praatprogramma's een mening over allerhande maatschappelijke en/of politieke kwesties, zoals de Zwarte Pietendiscussie, het Wildersproces en het vluchtelingenvraagstuk.

En wat te denken van de zendtijd die de BN'er krijgt als er weer een boek of manifest moet worden gepromoot? Je kunt de tv niet aanzetten of daar verschijnen de tafeldames en -heren weer.

Meestal zeggen ze niet veel of roepen ze iets onzinnigs. Het spekt in elk geval hun portemonnee.

De media zijn in de veronderstelling dat de verpakking belangrijker is dan de inhoud en dat de kijker en luisteraar dat niet waarneemt.

Aversie
Niets is minder waar! Neemt u van mij aan dat de gemiddelde mediakijker hier een steeds grotere aversie tegen krijgt. Schoenmaker, blijf bij je leest, is hier het devies. Frans Bauer moet zingen en geen programma's presenteren. Dat geldt ook voor Jan Smit, want brillen verkopen is niet zijn ding. Marc-Marie Huijbregts en Halina Reijn moeten acteren en niet de DWDD-tafel ontsieren.

Advocaten Gerard Spong en Theo Hiddema moeten cliënten bijstaan in plaats van politiek gekleurde analyses voorschotelen en Jan Mulder moet het voetbal analyseren in plaats van zich overal tegenaan bemoeien. Met een beetje fantasie zijn nog talrijke andere voorbeelden te bedenken.

Er zijn vele Onbekende Nederlanders (ON'ers) met prachtige authentieke verhalen van wie we kunnen leren

Gert-Jan Ludden

Het roer moet om. Er zijn vele Onbekende Nederlanders (ON'ers) met prachtige authentieke verhalen van wie we kunnen leren. Geef die mensen een gezicht, is mijn oproep aan de media.

Dat komt uw reputatie ten goede, dat helpt de BN'er zich weer te focussen op de corebusiness, dat zal de reclamespotjes weer een stuk (vr)olijker maken, dat maakt de praatprogramma's aantrekkelijker, dat zal de kijkcijfers opkrikken, maar bovenal zal het de kloof tussen de mediawerkelijkheid en de burger verkleinen.

Hoe eenvoudig kan het zijn? Het 'Trump­effect' in de VS is toch een wijze les? Volgens mij is het al twee over twaalf, maar misschien loopt mijn klokje iets voor.