Opinie Bewaar

'Stop de sloopwals, laat ons wonen'

Woonblok aan de Weesperzijde, gezien vanaf de Berlagebrug.
Woonblok aan de Weesperzijde, gezien vanaf de Berlagebrug. © Eva Plevier

Een groene buurt dreigt platgewalst te worden voor hoogbouw: 271 woningen moeten plaatsmaken voor 1500 flats. Bewoner Onno van Buuren protesteert.

Al in 1994 dreigde het woonblok aan de Weesperzijde bij de Berlagebrug gesloopt te worden. De bewoners kwamen in verzet. Met succes. Uiteindelijk werd het toch gerenoveerd. Sindsdien is het een mooie blikvanger aan de Amstel, met zijn witte gevel en rode pannendak. De getergde bewoners werd 25 jaar rust beloofd.

Toch wilde de nieuwe eigenaar AWV in 2005 het blok weer slopen. En de vijf woonblokken erachter ook, aan de Van der Kunstraat, Goudriaanstraat en Mr. Treublaan. Opnieuw kwamen de bewoners in verzet.

En weer met succes. Toenmalig stadsdeel Oost-Watergraafsmeer, onder leiding van voorzitter Martin Verbeet, besloot dat de eerdere belofte nagekomen moest worden, nu voor de hele buurt. Alle bewoners kregen een brief dat het gebied tot 2025 met rust gelaten zou worden. Opluchting alom.

Maar opnieuw ging het mis. In 2008 nam Stadgenoot het stokje over, en die corporatie deed net of ze de nieuwe belofte maar half kende. In een brief aan de bewoners stond dat de woningen tot 2020 konden blijven. Dat klopte dus maar ten dele. 

Ach, dacht menigeen, daar komen ze nog wel achter. Maar nee, Stadgenoot volhardt in zijn 'vergissing', en is onlangs met steun van de gemeente een proces gestart gericht op 'herontwikkeling' (lees: sloop) in 2020. Veel bewoners zijn hier woest over. Een toezegging van de overheid wordt met voeten getreden.

Druk om te slopen

SP-wethouder Laurens Ivens zit in een spagaat tussen zijn eigen dadendrang (50.000 woningen erbij tot 2025) en behoud van goedkope sociale huurwoningen. De druk om te slopen zal stevig zijn, want de 271 woningen moeten plaatsmaken voor maar liefst 1500 flats. Flink de hoogte in dus, lekker aansluitend op de ­torens die oprukken bij het Amstelstation.

Maar moet een Amsterdamse volksbuurt plaatsmaken voor een Manhattan aan de Amstel? Geen probleem, zeggen Stadgenoot en ­hoge ambtenaren, want er komen zelfs meer sociale huurwoningen voor terug!

Naast de gebroken belofte over 2025 wringt ook daar de schoen. Huurders moeten sinds kort via de WOZ-waarde betalen voor de winsthonger op de koopmarkt.

De buurt is kort na de oorlog gebouwd, dus de bouwkosten zijn na 66 jaar allang afgeschreven

Een bizar fenomeen dat ervoor zorgt dat sociale huurwoningen massaal in de vrije sector terechtkomen. Door woekerprijzen in de omringende luxe woon­torens zal er snel weinig overblijven van die nieuwe sociale huurvoorraad.

De buurt is kort na de oorlog gebouwd, dus de lage bouwkosten zijn na 66 jaar allang afgeschreven. Zelfs de relatief lage huren zijn dus vrijwel pure winst voor Stadgenoot. Maar veel meer woningen met flink hogere huren is natuurlijk fijn als je de perverse verhuurdersheffing (boete op sociale verhuur) en hoge bestuurderssalarissen moet betalen. 

Het woord is nu aan de gemeenteraad. Op 12 juli staat ons protest op de agenda van de raadscommissie Wonen, dankzij de Partij voor de Dieren. Want ja, met vier mooie plantsoenen, tuinen en de hoge oude bomen langs het spoortalud is de Van der Kunbuurt ook een groene oase met een rijkdom aan vogels te midden van al dat hoogbouwgeweld. 

De komst van woon­torens zou leiden tot slagschaduwen, valwinden, verlies van uitzicht en groen en een enorme toename van drukte en parkeerdruk.

Parasitaire invloed
Wilde de gemeente de toenemende drukte in de stad niet juist beteugelen? Amsterdam moet daarom zijn kleinschalige en groene karakter koesteren; dat verklaart mede de populariteit van de stad. 

Denk ook aan de parasitaire invloed op krimpgebieden in Nederland. Niet iedereen uit de provincie hoeft hier te wonen

Verdichting met hoogbouw kan eventueel op leegkomende bedrijfsterreinen, ook rondom deze buurt, maar mag zeker niet ten koste gaan van leefbare woonbuurten. Denk ook aan de parasitaire invloed op krimpgebieden in Nederland. Niet iedereen uit de provincie hoeft hier te wonen. Binnenkort kan iedereen met de hyperloop in no time de stad in.

Volgend jaar gemeenteraadsverkiezingen: welke partij durft deze groene buurt te laten platwalsen voor extreem dichte hoogbouw?