Opinie Bewaar

'Schrappen plannen passage onder het IJ is een fout'

'Gemeente: graag dit besluit nog eens heel goed heroverwegen'
'Gemeente: graag dit besluit nog eens heel goed heroverwegen' © ANP

De drukte rond en op de ponten achter het Centraal Station zal niet verminderen met de een of twee bruggen die over tien jaar over het IJ moeten liggen, meent Sander Groet van de A'DAM Toren/Lookout

Het probleem bevindt zich op de centrale as achter het station en juist de plannen voor een passage ­onder het IJ zijn geschrapt.

Een brede passage tussen CS en de kop van Noord (uitgang CS-Noord) was de perfecte oplossing geweest om de drukte te beheersen. Bovendien is zo'n passage veel sneller te realiseren dan bruggen en stuit zij op minder weerstand van het Havenbedrijf en omwonenden.

Het geeft de tienduizenden passanten daar elke dag de keuze tussen de passage en de pont. Het is een grote misrekening dat juist deze variant in de huidige plannen is geschrapt.

Het is cruciaal dat de centrale as achter het CS goed wordt ontsloten en de rode loper naar Noord wordt doorgetrokken

Station Sixhaven zal evenmin de drukte op de ponten doen verminderen, want de bezoekers van de grootste publieksattracties op de Noordelijke IJoever zoals Eye, A'DAM Toren, de Tolhuistuin en binnenkort This is Holland zullen van deze metrohalte niet of nauwelijks gebruik maken.

Ten eerste omdat station Sixhaven circa vijfhonderd meter verder lopen is dan de pont. Ten tweede omdat dit een betaalde verbinding is en de pont je gratis naar de overzijde brengt met aan de CS-zijde tevens aansluiting op alle ov-verbindingen. Voor de fietsers is dit station ook geen optie want de fiets mag niet mee in de Noord/Zuidlijn.

Dus gemeente: graag dit besluit nog eens heel goed heroverwegen. Het is cruciaal dat de centrale as achter het CS goed wordt ontsloten en de rode loper naar Noord wordt doorgetrokken. Het slibt daar anders op korte termijn helemaal dicht en dat zal gevaarlijke situaties opleveren. De ponten daar kunnen de verwachte groei niet opvangen en een pontje erbij is niet de oplossing.

Zie ook: Dit is de planning voor de sprong over het IJ en: In 1839 wilde Amsterdam al een brug over het IJ