Opinie Bewaar

'Fietspad is voor fietsers, scooters horen op de rijbaan'

'Vooral ouderen en mensen met jonge kinderen durven niet meer te fietsen vanwege snorscooters'
'Vooral ouderen en mensen met jonge kinderen durven niet meer te fietsen vanwege snorscooters' © Floris Lok

De snorscooter moet van alle fietspaden in Amsterdam worden verbannen, betogen Zeeger Ernsting en Jan-Bert Vroege. Daar hoort geen helmplichtregeling per straat bij, zoals minister Schultz wil.

Wat vindt u hiervan? We horen het graag, reageren kan onder dit artikel of via Facebook (link).

De helmloze snorscooter is een grote ergernis van alle Amsterdamse fietsers. De snorscooter is voor de smalle en drukke fietspaden te snel, te groot en te zwaar. Bijna negentig procent van de snorscooters rijdt veel harder dan de toegestane 25 kilometer per uur.

Ze hebben daarmee een enorm disproportioneel aandeel in de verkeersonveiligheid. Bovendien zijn ze extreem vervuilend. Steeds meer Amsterdammers - vooral ouderen en mensen met jonge kinderen - durven door deze snor­scooters zelfs niet meer te fietsen.

Er komen ook steeds méér snorscooters: de verkoop van de brommer, die nu al tussen de auto's moet rijden, is ingestort; tegelijkertijd is de verkoop van snorscooters explosief gestegen. Zo worden de fietspaden in Amsterdam meer en meer snorpaden, en dat vinden wij onacceptabel.

De oplossing is eenvoudig. Verplaats de snor­scooters van de fietspaden naar de rijbaan. Zo worden fietspaden weer échte fietspaden en durven ook de kwetsbare fietsers weer te fietsen. En dat niet alleen: de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft becijferd dat verplaatsing naar de rijbaan voor álle verkeersdeelnemers veel veiliger is.

Verwarrend
Om snorscooters veilig op stedelijke vijftigkilometerwegen te laten rijden, moet er wel een helmplicht komen. Dat lijkt dit jaar ook te gebeuren. Maar minister Schultz van Haegen (VVD) van Verkeer wil nu dat de gemeente per straat bepaalt of er een helmplicht moet gelden of niet.

Dit leidt tot een situatie waar de snor-scooterrijder in de ene straat met helm op tussen de auto's moet gaan rijden, en in een volgende straat mag de helm weer af.

Ook voor fietsers wordt dit verwarrend; snorscootervrije fietspaden in de ene straat, en ineens zijn ze er weer in de volgende. Het voorstel van de minister leidt er bovendien toe dat de snorscooters massaal door de kleinere, helmloze, straten zullen rijden. Daarnaast zijn snorscooters door hun gewicht en snelheid op rustige fietspaden eigenlijk net zo gevaarlijk voor fietsers als op drukke paden.

Onlogisch
Kortom: een onlogisch, onwerkbaar en ongewenst voorstel van de minister. Voor álle verkeersdeelnemers - auto's, snorscooters, fietsers en voetgangers - wordt op deze manier onduidelijk wat ze kunnen verwachten.

Onwerkbaar plan van minister Schultz leidt tot 'helmpje op, helmpje af'

Veel logischer en verstandiger is het daarom de helmplicht voor een heel gebied in te voeren; het hele gebied binnen de A10 en onder het IJ bijvoorbeeld. Dit is voor iedereen begrijpelijk, voorspelbaar, goed te handhaven en al met al het meest logisch.

Het voorgenomen 'helmpje op, helmpje af'-besluit van de minister is nu ter consultatie aan het publiek aangeboden op internet. Iedereen kan nu dus laten weten dit onduidelijke en halfslachtige plan niet te zien zitten.

GroenLinks en D66 roepen daarom iedere Amsterdamse fietser op de minister te laten weten dat álle fietspaden in Amsterdam, te beginnen binnen de Ring, snorscootervrij moeten worden. Dat kan nog tot en met vrijdag.

Ga naar deze website en met elkaar maken we van alle Amsterdamse fietspaden weer echte fietspaden!