Opinie Bewaar

'Beschouw Amsterdam als een grote Efteling'

Amsterdam kan veel ­leren van pretparken, met ­name over de spreiding van bezoekers.
Amsterdam kan veel ­leren van pretparken, met ­name over de spreiding van bezoekers. © Mike Ottink

Het idee dat Amsterdam een pretpark wordt zou juist omarmd moeten worden, schrijft Goof Lukken zaterdag in een opiniestuk in Het Parool. De stad kan van attractieparken veel leren over de omgang met bezoekers.

De afgelopen maanden lees ik telkens met veel verbazing dat 'Amsterdam een pretpark aan het worden is' of 'vooral geen pretpark mag worden'. Je hoort het uit de monden van bewoners en politici, maar ook van bezoekers.

De vergelijking met een pretpark heeft een negatieve connotatie. Maar Amsterdam zou juist een pretpark moeten zijn! In een dergelijk park denkt men na over bezoekersstromen, het product en de doelgroepen die men wel of niet wil trekken. Er is een juiste mix van attracties, voorzieningen, entertainment, transport en shops.

Hospitality is ­core business. De gast staat centraal. Vaak wordt er thematisch gewerkt, er is een duidelijke routing en zaken worden 'gemanaged'. Mijn angst is dat als Amsterdam níet als een pretpark denkt, het toeristische product ten ­onder gaat.

De vraag is of bepaalde doelgroepen zoals vrijgezellenfeesten vanuit belevingsaspecten beter ontmoedigd kunnen worden

Disneybril
Ten eerste omdat er geen draagvlak meer is onder de bevolking om toeristen gastvrij te ontvangen, met als gevolg dat het 'echte Amsterdam', de combinatie van de mooie stad met haar authentieke inwoners, verdwijnt.

In bijvoorbeeld Venetië is dit al gebeurd. De toerist loopt er door een openluchtmuseum maar 'het hart en leven' is uit de stad verdwenen. Laten we eens de 'Disneybril' opzetten en naar Amsterdam kijken.

In de pretparken van dit megaconcern worden jaarlijks 139 miljoen gasten ontvangen. Bekijken we de reis van een ­mogelijke gast naar de stad en koppelen we die aan de pretparkgedachte.

Het begint met een duidelijke propositie en een keuze voor doelgroepen. In de communicatie heeft Amsterdam een duidelijke en brede propositie, de vraag is of bepaalde doelgroepen (zoals vrijgezellenfeesten) vanuit belevingsaspecten beter ontmoedigd kunnen worden om te komen.

(tekst loopt door onder beeld)

Clusteren en spreiden
Zo kiest Disney ervoor om in de Amerikaanse familieparken geen alcohol te schenken. Dit zorgt ervoor dat (grote groepen) jongeren eerder voor een Six Flags of Universalpark kiezen.

Een andere optie is duidelijke zonering. De Efteling heeft een Ruigrijk waar de spannende en meer 'thrilling' attracties staan. Dit pleit voor het in stand houden van bijvoorbeeld de Wallen en hier meer een 'party district' van te maken.

De mix van attracties en bezienswaardigheden in Amsterdam is goed. Bij uitbreiding van attracties kun je denken aan het creëren van nieuwe hotspots. Een mooi voorbeeld is de A'DAM Toren, die samen met Eye een logische hippe trekpleister wordt voor de andere kant van het IJ. Door bepaalde attracties in de stad te clusteren krijg je een betere spreiding van bezoekers en doelgroepen. 

Goof Lukken is Senior Lecturer Attractions & Theme Parks Management, Tourism & Leisure aan de NHTV university of applied sciences in Breda.

Chinatowns
Belangrijk is ook om in deze thematische zones een passend aanbod te hebben van horeca en shops. Combineer dit met goede routing, bewegwijzering en communicatie en spreiding is een feit.

Het thematisch denken in de inrichting van de stad zou een speerpunt van de gemeente moeten zijn. Een goed voorbeeld hiervan in ­steden bestaat al jaren: de zogenoemde Chinatowns, herkenbaar voor de doelgroep en vaak zelfs gemarkeerd met een Chinese toegangspoort. Ik zeg niet dat het voor iedere doelgroep zo werkt, maar wat de Chinezen vaak natuurlijk creëren is een 'wet' in pretparkland.

De vormen van transport zijn in een pretpark cruciaal. Ze zorgen voor een juiste spreiding of vormen zelfs een attractieve beleving. In de ­Efteling gaat men graag in de stoomtrein zitten. Amsterdam heeft rondvaartboten en de toevoeging van de metro alsmede mogelijke andere thematransportmiddelen kunnen ook zorgen voor betere spreiding of verbinding van zones. 

Een mooi voorbeeld is het recente plan van de gemeente Venlo om een kabelbaanverbinding op te zetten tussen het centrum en de outletwinkels aan de rand van de stad. 

Communicatie over drukte en het managen van verwachtingen is een kracht van de attractieparken

Goede app
De grootste les die Amsterdam kan leren van een pretpark gaat over spreiding van bezoekers. Dit kan door een toegankelijk systeem op te zetten. Disney doet dit met MyMagic+. Deze polsbandjes zijn voor de gasten hun entreeticket. Maar vooraf kunnen zij ook al reserveringen maken bij topattracties (zogeheten FastPasses).

Hiermee voorkomen ze wachttijden en kan Disney de attracties tot de volle capaciteit benutten. Hieraan gekoppeld treedt sturing op. Wanneer men een bepaalde attractie reserveert gaat de database participeren. Deze geeft suggesties voor shows of restaurants, afhankelijk van het tijdstip en/of het profiel van de bezoeker.

Het systeem zorgt voor betere spreiding, een hogere gasttevredenheid en betere planning en inkoop bij Disney. Een goede applicatie per gsm (vergelijkbaar met dit systeem van Disney) zou in steden als Amsterdam een oplossing zijn.

Communicatie over drukte en het managen van verwachtingen is een kracht van de attractieparken. En vergeet niet wat de economische waarde is van het toerisme in Amsterdam en Nederland. Die overeenkomst is de laatste met een pretpark. Het is een serieuze business en als het goed wordt gedaan fun voor zowel toeristen, ondernemers als bewoners!