Kunst & Media Bewaar

Vlaams Mediahuis doet bod op Telegraaf Media Groep

Het hoofdkantoor en van TMG aan de Basisweg in Amsterdam
Het hoofdkantoor en van TMG aan de Basisweg in Amsterdam © ANP

De Vlaamse krantenuitgever Mediahuis heeft een bod gedaan op de Telegraaf Media Groep (TMG), eigenaar van onder meer De Telegraaf.

Dat bevestigt TMG woensdag na berichtgeving van het Financieele Dagblad. De Belgen hebben 5,25 euro per aandeel over voor het bedrijf.

De Raad van Commissarissen en Raad van Bestuur van TMG overwegen en beoordelen het voorstel zorgvuldig, stellen ze in een persbericht. Opmerkelijk is dat de geïnteresseerde partijen toegang hebben gekregen tot 'bepaalde informatie die van belang is voor de waardering van de onderneming'.

TMG kampt al een tijd met teruglopende inkomsten uit advertenties en abonnementen. Het concern meldde in september in de jaren tot en met 2019 de kosten met in totaal 90 miljoen euro te willen verlagen. Daarbij wordt onder meer gekeken naar de verkoop van het hoofdkantoor aan de Basisweg. 

Behalve van De Telegraaf, Telesport en De Financiële Telegraaf is TMG eigenaar van titels als Metro, Autovisie, Privé, Geenstijl, Dumpert en een aantal regionale dagbladen zoals De Gooi- en Eemlander en Noordhollands Dagblad.

In Vlaamse handen
Eind 2014 lijfde Mediahuis via de overname van NRC Media al NRC Handelsblad en NRC Next in. In eigen land is de uitgever eigenaar van onder meer De Standaard en Het Nieuwsblad.

Met een overname van TMG door Mediahuis zouden alle grote Nederlandse kranten in Belgische handen komen. Het Vlaamse De Persgroep is al eigenaar van onder meer de Volkskrant, Trouw, AD, Het Parool en een groot aantal regionale titels.

Zie ook: TMG snijdt dieper in eigen organisatie

Reactie Journalistenbond

Als het Mediahuis daadwerkelijk TMG overneemt, dan kan dat op termijn wel eens slecht zijn voor de pluriformiteit van het medialandschap. Dat is de eerste reactie van de NVJ op de overnameberichten.

Tegelijkertijd ziet de vakbond voor journalisten ook een pluspunt. "Het is een bedrijf op inhoud en geen investeerder die op snelle winst uit is", aldus algemeen secretaris Thomas Bruning. "Het is een bedrijf dat visie heeft.''

Bruning vreest wel dat het lastig is voor De Telegraaf. De krant heeft net een forse reorganisatie achter de rug en is nog druk bezig met het integreren van de regionale titels.

De NVJ ziet het als een minpunt dat twee Belgische bedrijven de Nederlandse markt domineren. Niet in de laatste plaats, omdat freelancers daardoor nog minder te zeggen krijgen.

Bruning: "Freelancers krijgen met twee zeer machtige partijen te maken. Daardoor kunnen de tarieven onder druk komen te staan. Het wordt dan tekenen bij het kruisje. De mogelijkheden voor eigen tarieven of onderhandelingen worden dan minder.''