Kunst & Media Bewaar

RTL geeft een beslissende zet: de commercie vernieuwt Zwarte Piet

RTL kiest voor de Schoorsteenpiet.
RTL kiest voor de Schoorsteenpiet. © ANP

Het lijkt niet meer te keren: Piet verliest zijn zwarte kleur. De commerciële omroep RTL jaagt, met kennelijke instemming van de adverteerders, de kogel door de kerk met de Schoorsteenpiet.

En weer is Zwarte Piet een beetje minder zwart geworden. Maandag was het de beurt aan de commerciële zender RTL om afscheid te nemen van de begeleider van Sinterklaas in zijn traditionele gedaante.

In de programma's van RTL zullen voortaan alleen nog Schoorsteenpieten te zien zijn, gemodelleerd naar het voorbeeld van de Amsterdamse Roetveegpiet.

Kiezen voor de toekomst
De mededeling kwam als een grote verrassing. Waar de publieke omroep twee jaar geleden aan de hand van het Sinterklaasjournaal al een begin maakte met de vernieuwing van Zwarte Piet, hield de commerciële zender tot nog toe vast aan de figuur zoals een overgrote meerderheid in het land hem nog steeds het liefste ziet: pikzwart, met kroeshaar en rode lippen.