Kunst & Media Bewaar

'Nederlandse podia zijn pragmatischer geworden'

Scènebeeld uit Een bruid in de morgen, een voorstelling van Toneelgroep Amsterdam uit 2014.
Scènebeeld uit Een bruid in de morgen, een voorstelling van Toneelgroep Amsterdam uit 2014. © Jan Versweyveld

Nederlandse podia zijn pragmatischer geworden, zonder daarbij af te doen aan de artistieke kwaliteit. Dat blijkt uit een enquete onder 92 managers van schouwburgen en concertzalen in Nederland.

UvA-econoom Alexander Alexiev bevroeg de podiumdirecties over de manier waarop hun organisaties zich hebben aangepast na de bezuinigingen in de culturele sector.

Naar zijn mening ontbrak onderzoek naar de houding van podiumdirecties in het wetenschappelijke debat.

Solide bestaan
Alexiev stelt dat de podia op organisatorisch vlak beter samenwerken dan vijf jaar geleden. Zo werken de afdelingen Financiën, Marketing en Programmering vaker samen en worden langetermijnstrategieen beter op elkaar afgestemd.

Verder is er volgens de econoom een duidelijke toename in samenwerkingsverbanden met andere partijen. Maar liefst 82% van de podia is onderdeel van zo'n samenwerking, tegenover 37% in 2012.

Die samenwerkingen gaan podia volgens Alexiev aan om zich van een solide bestaan de te verzekeren. "Kijk bijvoorbeeld naar de samenwerking tussen Toneelgroep Amsterdam en de Stadsschouwburg. Ze hebben nieuwe afspraken gemaakt over de manier waarop ze zich organiseren."

De twee partijen maakten in januari bekend onderzoek te doen naar een mogelijke fusie.

Spanningen
Volgens Alexiev kunnen er ook spanningen ontstaan wanneer podia met andere partijen gaan samenwerken. Hij onderzoekt dit aspect in een vervolgonderzoek.