Binnenland Bewaar

10 x toonaangevende crowdfunding in Amsterdam

Onder meer theater de Kleine Komedie begon een crowdfundactie.
Onder meer theater de Kleine Komedie begon een crowdfundactie. © ANP

Crowdfundadviesbureau Douw & Koren stelde een top tien samen van de meeste toonaangevende projecten van 2015 in Amsterdam. Het selecteerde die aan de hand van criteria als media-aandacht, opbrengst en maatschappelijke invloed. Bovendien koos het een project uit verschillende niches: van kunst en goede doelen tot start-ups.

1. Keezel

Veiligheid op internet is een hot topic, en dat was te merken. Met Keezel, een gadget die de privacy van gebruikers beschermt en ervoor zorgt dat geblokkeerde websites toegankelijk zijn, werden Friso Schmid en Aike Müller in een razend tempo populair. Met hun crowdfundingcampagne haalden ze 600.000 euro op bij 1000 investeerders en is Keezel internationaal bekend geworden.

2. Help de Kleine Komedie Hijsen


© ANP

De Kleine Komedie had met spoed een nieuwe 'trekkenwand' nodig. Deze wand hijst decorstukken, lampen en rekwisieten boven het podium. De oude trekkenwand was afgekeurd en de Kleine Komedie kreeg slechts voor twee derde de financiering rond. Voor de overige 79.000 euro gebruikte het een crowdfundingsactie. Donateurs kregen bijvoorbeeld voor 25 euro een lot, waarmee ze een passe-partout konden winnen voor alle programma's van 2015-2016. van Bas van Lier, auteur van het boek '111 plekken in Amsterdam die je gezien moet hebben'.

3. Oneplanetcrowd

Nummer drie is bijzonder, namelijk een crowdfundingplatform dat zelf crowdfundfinanciering zocht.Oneplanetcrowd wilde 250.000 euro binnenhalen. Toen dat bedrag eenmaal binnen was, bleef de teller tikken. Er werd een miljoen euro opgehaald bij een kleine vierhonderd investeerders.

4. Wagamama

Het lijkt een vreemde eend in de bijt: een groot internationaal bedrijf dat aan crowdfunding doet. Door middel van crowdfunding wilden de noodle-keten vaste gasten binden en geld ophalen voor een vierde vestiging in Amsterdam, in de IJhal. Een groot succes: in 2,5 uur tijd haalde Wagamama 177.500 euro op.

5. Straatkrant Z!

© Dingena Mol
Voor het twintigjarig bestaan van straatkrant Z! wilde de organisatie een fotoboek waarin twintig jaar straatfotografie te bewonderen was. Een project dat niet duur was, maar voor veel betrokkenheid zorgde.

6. Tweetbundels

De wens van Jan Dirk van der Brug was getwitter te vereeuwigen op papier. En dat deed hij: er verscheen een tiendelige tweetbundelbox met tweets van bekende Nederlanders als Halina Reijn en Aad de Mos. De media-aandacht voor dit project was enorm en Van der Brug verscheen zelfs in DWDD.

7. House of Eléonore

Diamantstart-up House of Eléonore heeft een missie: onethische en niet duurzame mijnen sluiten door middel van een eigen duurzame sieradenlijn. Hiervoor deed het een beroep op de menigte. Dat leverde 55.000 euro op. Donateurs krijgen de eerste gefabriceerde sieraden.

8. De rolluiken van de Cuyp


© Rolluiken van de Cuyp

Wie onlangs over de Albert Cuypmarkt is gefietst heeft het al gezien: de doorgaans grauwe of met graffiti bespoten rolluiken die het straatbeeld bepalen, zijn getransformeerd tot kunstwerken. Grafisch ontwerpster Marnet Schoemaker begon een succesvolle crowdfundingcampagne en probeerde zo de nabije omgeving mooier te maken. Gulle donateurs worden zelfs met hun portret vereeuwigd op één van de rolluiken.

9. iLost

Een plek waar je alle gevonden voorwerpen van over de wereld kunt vinden? Dat is iLost. Het doel van de start-up is jaarlijks een miljoen gevonden voorwerpen terugbrengen bij hun oorspronkelijke eigenaar. Dat platform is nu opgestart door middel van crowdfunding, waarmee iLost een kleine 240.000 euro ophaalde. Hopelijk kan het daarmee in de toekomst ieders verloren spullen terugbrengen.

10. Lorren

Singer-songwriter Lorren wilde graag doorbreken. Ze was al tot Radio 2-talent uitgeroepen, maar een eigen album ontbrak nog. Ze schakelde daarom de hulp in van de crowd. Daarmee verkreeg ze naamsbekendheid en in oktober heeft ze haar album Shades of blue uitgebracht.