Binnenland Bewaar

'Ik paste geen enkel jurkje meer'

Links: 72 kilo, rechts: 60 kilo
Links: 72 kilo, rechts: 60 kilo © Privé

Afvallen, gezond leven, fit worden en blijven. Wekelijks gaat bij een Amsterdammer de knop om in de rubriek 'Mijn nieuwe lijf'.

Wie? Hannah Vreugdenhil (26), werkt bij DoorMeal, ging in anderhalf jaar tijd van 72 kilo naar 60 kilo

Waarom? Zat niet goed in haar vel en wilde daar wat aan doen

'Er waren de laatste jaren wat persoonlijke omstandigheden en mijn studie liep niet lekker. Door de stress en het verdriet ging ik eten, waardoor ik suf en sloom werd.'

'Op een gegeven moment ging de knop om. Ik paste geen enkel jurkje meer en mijn andere kleren zaten ook niet lekker. Ik besloot naar de sportschool te gaan.'

'Ik heb mijn levenspatroon omgegooid. Nu ga ik eerder naar bed, maar sta ik ook eerder op. Vroeger kon ik rustig drie croissantjes op een dag eten en wat chocoladerepen tussendoor. Dat doe ik nu niet meer. Nou ja, ik eet nog wel eens een chocolaatje, maar dan kies ik er bewust voor. Nu heb ik geen coach meer, maar tijdens het Personal Body Plan heb ik wel eens gesmokkeld, ja. Maar daar was ik dan ook eerlijk over. Dan zei Tom Barten: 'Nou ja, aan die eetaanval kunnen we nu niets meer doen. Maar bedenk waarom je je hebt laten gaan.' Heel leerzaam.'

'Ik heb nu veel meer zelfvertrouwen dan voorheen en sta ook positiever in het leven. Uiterlijk heeft echt veel invloed op hoe je je voelt. En ik voel me onwijs goed nu.'

Tom Barten (Personal Body Plan):

Is de squat (kniebuigen) de beste oefening voor ronde billen? Op internet gaan er allerlei afbeeldingen, filmpjes en 30-day-challenges rond waarin wordt gesuggereerd dat je als vrouw voornamelijk squats moet doen om een goedgevormde en strakke bilpartij te ontwikkelen. Maar klopt dat wel?

De gluteus minimus-, gluteus medius- en last but not least de gluteus maximusspier vormen de bilspieren. De gluteus maximus is voor het grootste gedeelte verantwoordelijk voor de vorming en ronding van de billen.

De squat is een uitstekende oefening, maar voornamelijk georiënteerd op de quadriceps (bovenbenen). Tevens is het een ketenoefening, waardoor de verdeling van de last over de gehele keten (kuit, bovenbeen, billen, rug en de buik als stabilisator) wordt verdeeld.

Eenvoudig gezegd betekent dit dat de bilspieren minder specifiek en effectief worden aangesproken tijdens een squat. Daarvoor zijn andere oefeningen beter, zoals de hip thruster: je beweegt je heupen omhoog terwijl je ligt, daarbij je billen aanspannend.

Wellicht zien we binnenkort ook varianten als She Hip Thrusts voorbij komen. Het zou de bilspieren in elk geval meer eer aandoen!