Binnenland Bewaar

'Ik geniet van mijn toenemende kracht'

Links: 78 kg. Rechts: 65 kg.
Links: 78 kg. Rechts: 65 kg. © Natashja Beun

Afvallen, gezond leven, fit worden en blijven. Wekelijks gaat bij een Amsterdammer de knop om in de rubriek 'Mijn nieuwe lijf'.

Wie?
Natashja Beun (40), freelancer bij een accountantskantoor, ging in een jaar van 78 kilo naar 65 kilo.

Waarom?
Klaar met huidige leefstijl en wilde haar lichaam verbeteren.


'In augustus 2013 ben ik begonnen met het programma. In het eerste half jaar kreeg ik een ernstige ziekte en zat ik niet lekker in mijn vel. Het was voor mij echter een reden om drie keer zo hard te werken. Het leven is vergankelijk en in die tijd wil ik me gewoon goed voelen.'

'Het sprak me aan dat het draait om het aanmeten van een nieuwe levensstijl en niet om diëten. Ik ben gezonder gaan eten en op een gegeven moment was ik niet meer weg te slaan uit de gym. Vrouwen zijn vaak wat huiverig voor krachtoefeningen - bang voor te brede schouders - maar in werkelijkheid zorgt het er juist voor dat onze vrouwelijke rondingen beter uitkomen. Bovendien geniet ik van mijn toenemende kracht.'

'Ik merk dat ik enthousiast ben over de resultaten. Voor mijn man was het de reden ook te beginnen met het aanpassen van zijn levensstijl. Natuurlijk heb ik ook wel eens een dipje, maar mijn coach Wendy is mijn steun en toeverlaat. En ja, ik kom nog in het café en ik drink ook nog mijn wijntje. Maar met mate. Ik hoop dat ik nog lang op deze manier kan doorgaan; het maakt mijn leven prettiger.'


Tom Barten (Personal Body Plan):

Voor het einde van februari is maar liefst 88 procent van de goede voornemens al mislukt. Voor de meeste mensen is het dus nutteloos om sowieso te beginnen met goede voornemens. Tenzij het je lukt om bij de overige twaalf procent te horen. Alleen: hoe doe je dat?

Door rekening te houden met de hersenen en wel met de prefrontale cortex. Dit is een deel van het brein waar onder andere de wilskracht zich bevindt - iets waar elk mens over beschikt, simpelweg om te kunnen overleven. Die wilskracht kan opraken en dat is vaak het moment waarop het misgaat.

Maar je kunt die kracht ook weer opladen. Het stap voor stap aanleren van gewenste gewoontes is dan ook de sleutel tot succes op lange termijn. Waarom? Omdat gewoontes nauwelijks wilskracht vereisen. Hoe vaak we het riedeltje moeten herhalen tot gedrag een gewoonte wordt? Dat is afhankelijk van de complexiteit van de gewoonte.

Vijf tips 
1. Houd het bij één voornemen, zet dat op papier en maak het specifiek. 
2. Beslis wat je nodig hebt om jouw voornemen te bereiken. 
3. Beslis welke acties het meest opleveren. 
4. Beslis welke acties en situaties je tegenwerken en hoe je ze kunt vermijden. 
5. Verkies simpel boven complex en ga stapsgewijs te werk.


Personal Body Plan maakt een plan op maat om in vorm te komen, dat is gebaseerd op gedrag, voeding, training en herstel. Via de app helpt een coach deelnemers het gewenste resultaat te bereiken.