Binnenland Bewaar

'Broodjes koop je bij de bakker, niet in de sportschool'

Links: 83 kilo, rechts: 89 kilo
Links: 83 kilo, rechts: 89 kilo © Sten van den Bedem

Afvallen, gezond leven, fit worden en blijven. Wekelijks gaat bij een Amsterdammer de knop om.

Wie? Sten van den Bedem (29), medewerker bij een ­reclamebureau. Ging in een jaar tijd van 83 naar 89 kilo - voornamelijk in spiermassa.

Waarom? Wilde een nieuwe levensstijl ontwikkelen

'Van jongs af aan heb ik veel aan sport gedaan. Ik honkbalde fanatiek en op mijn vijftiende begon ik met fitnessen. Dat ging vrij aardig, dacht ik. Tot ik tweeënhalf jaar geleden een paar oud-teammaatjes van me tegenkwam. Zij hadden in de loop der jaren, behalve aan sport, ook wat aandacht besteed aan hun voeding. Ik schrok eigenlijk behoorlijk van het verschil dat dat - overduidelijk - gemaakt had.'

'Ik vond dat ik gezond at. Dan bedoel ik: maaltijdsalades van Albert Heijn leken me prima. Maar dressing zit boordevol calorieën en dan kan het hard gaan. Ik at maaltijden op allerlei tijdstippen, waarbij ik niet lette op de verhouding tussen eiwitten, groente, vetten en koolhydraten. Nu doe ik dat wel; zo eet ik op mijn trainingsdagen koolhydraatrijke maaltijden vóór en na het trainen, bijvoorbeeld groente met zoete aardappel en kip.'

'Ik heb nu door wanneer ik wat moet eten, zonder dat het moeite kost. Ik geniet er zelfs van en ga komend jaar hopelijk mijn eigen pannenkoekenhuis openen dat aansluit bij een gezonde levensstijl. De volgende uitdaging.'


Tom Barten
 (Personal Body Plan): 

'Sten heeft buikspieren gekregen. Correctie: Sten heeft zichtbare buikspieren gekregen. Het komt wellicht als een verrassing voor je, maar ook jij hebt buikspieren. Je ziet ze alleen niet, omdat ze bedekt zijn met een laag spek. Nu niet gelijk op de grond gaan liggen om sit-ups te doen, want dat is, net zoals het buikspierkwartiertje, nutteloos. Plaatselijke vetverbranding is onmogelijk.'

'Broodjes koop je bij de bakker, niet in de sportschool. Het uitgangspunt voor vetverbranding is in de eerste plaats het creëren van een negatieve energiebalans. Je moet meer calorieën verbruiken dan dat er binnen komt aan calorieën. Logisch hè! Dan pas verbrand je lichaamsvet.

De effectiefste en efficiëntste manier om hier invloed op uit te oefenen is je voedingspatroon. Met alleen trainen red je het niet. Het doen van een oneindig aantal crunches, sit-ups en dergelijke gaat er op geen enkele manier voor zorgen dat ook maar iets van die speklaag verdwijnt. Sorry.

Wanneer je vetpercentage daalt, zullen je buikspieren stiekem zichtbaar worden. Six- of eightpack? In de volksmond wordt gesproken van een sixpack, maar het zou zo maar kunnen dat jij genetisch voorzien bent van een eightpack. Wie weet wat er tevoorschijn komt. Succes!

Personal Body Plan maakt een plan op maat om in vorm te komen, dat is gebaseerd op gedrag, voeding, training en herstel. Via de app helpt een coach deelnemers het gewenste resultaat te bereiken.