Amsterdam Bewaar

Zo wil Amsterdam het leuker maken voor fietsers

Steeds meer mensen pakken de fiets in de stad en daarom zijn er nieuwe plannen nodig.
Steeds meer mensen pakken de fiets in de stad en daarom zijn er nieuwe plannen nodig. © Floris Lok

Amsterdammers fietsen per dag samen zo'n twee miljoen kilometer, maar de verwachting is dat dat nog veel meer gaat worden. Innovaties zoals een chip in je fiets moeten dat in goede banen leiden.

Comfortabeler doorfietsen, gemakkelijker parkeren en minder overlast: dat zijn de drie punten waarop de gemeente inzet in het Meerjarenplan Fiets 2017-2022. Het stadsbestuur trekt daarvoor in totaal 54 miljoen euro uit.

Daarvoor komen onder andere bredere fietspaden, handige fietsroutes en worden nieuwe stallingen gebouwd, maar er zijn ook slimmere manieren bedacht. Een selectie van de plannen:

Sneller door groen dankzij een chip

Er komt een pilot waarbij je je fiets kunt laten voorzien van een chip om zo sneller door de stad te kunnen bewegen. De chip communiceert namelijk met 'intelligente' verkeerslichten, waardoor chipfietsers op kruisingen sneller voorang krijgen. In ruil daarvoor lever je data in, die gebruikt kan worden om de doorstroming te verbeteren.

Warmtesensor meet drukte

Om de wachttijd voor het rode licht te verminderen, worden innovaties uit onder meer Utrecht en Rotterdam getest. Zo is in de havenstad eerder een proef geweest met een speciale warmtesensor die meet hoe druk het is voor het verkeerslicht. Staan er tien fietsers of meer, dan springt het licht sneller op groen. Ook wordt er gekeken naar verkeerslichten met regensensoren die fietsers tijdens een bui voorrang geven.

Meetfiets zoekt gaten in de weg

Hobbels, kuilen: het maakt het fietsen er niet comfortabeler op. Om dit soort oneffenheden op te sporen gaat de gemeente met de Fietsersbond door de stad rijden op een speciale meetfiets. Bewegingssensoren in de fiets registreren precies waar op de weg er problemen zijn, zodat dat kan worden opgelost.

Ook met een rek in het fietsenrek

Een kwart van de fietsen past niet meer in een normaal fietsenrek, omdat ze voorzien zijn van andere stuur- of wielmaten, een rekje, krat of kinderzitje. Om deze stalen rossen toch kwijt te kunnen, wordt geëxperimenteerd met alternatieve rekken op onder andere de Herengracht en het Bellamyplein. De ervaringen hiermee worden meegenomen voor andere fietsparkeerrekken.

Lees ook: Eindelijk! Je fiets parkeren naast bakfietsen en kratten kan toch

Betalen voor een goed plekje

De gemeente heeft allerlei manieren bedacht om fietsers te verwijzen naar fietsenstallingen in de buurt, maar er zijn altijd nog mensen die hun tweewielers zo dicht mogelijk in de buurt willen parkeren. Maar daar is dan weer geen plek. Er wordt daarom gekeken of mensen bereid zijn om voor dit soort gewilde fietsenrekken te betalen. Ook komt er een pilot met rekken die juist alleen bedoeld zijn voor bewoners. 

Vanuit de metro op de deelfiets

Een ov-fiets pakken op het treinstation is inmiddels heel gebruikelijk, maar de gemeente gaat ook onderzoeken of er dit soort deelfietsen bij metrohaltes kunnen komen. Daarvoor worden gesprekken gevoerd met onder meer het GVB. Er wordt daarnaast ook onderzocht of er ruimte is voor andere deelconcepten, zoals Urbee en Hello Bike. 

Lees ook: Waarom niet één deelfietsennetwerk in Amsterdam? 

Je fiets terugzoeken in een database

Denk je dat je fiets is meegenomen naar het Fietsdepot? Dan moet je nu een formulier invullen of het depot bellen om te vragen of je tweewielers daar ook echt is. Maar de gemeente denkt eraan om een online database te maken van weggehaalde fietsen, waardoor je sneller kunt checken of je fiets in het depot is terechtgekomen. Ook wordt gekeken of het (gratis) graveren van fietsen vervangen kan worden door chippen, wat de zoektocht naar je fiets makkelijker moet maken.

Lees ook: 10 plekken in Amsterdam waar fietsen ronduit irritant is