Amsterdam Bewaar

Zal die ene brug over het IJ echt helpen?

De ponten naar Noord dreigen dagelijks te bezwijken onder de drukte.
De ponten naar Noord dreigen dagelijks te bezwijken onder de drukte. © ANP

Amsterdam waagt de sprong over het IJ met één brug. Nu al begint de volgende discussie: wanneer komt de tweede brug? Want de drukte op de ponten naar Noord wordt ondraaglijk.

Eindelijk is het zover. Na jarenlange discussies, plannenmakerij en tientallen schetsen van mogelijke bruggen kiest het Amsterdamse gemeentebestuur voor een vaste oeververbinding tussen het centrum en Noord, vanaf het Java-eiland. "Amsterdam wordt eindelijk één," rea­geert Noorderling en bruglobbyist Bas Kok. Zo diep gaat het kennelijk.

Natuurlijk kunnen de mensen in Noord al jaren via de Schellingwouderbrug de stad in fietsen, maar met de nieuwe oeververbinding komt het centrum een stuk dichterbij. Uit berekeningen blijkt dat ze, afhankelijk van hun bestemming, één tot vijf minuten sneller in de binnenstad zijndan met de huidige verbindingen.

Het besluit was hard nodig, zegt verantwoordelijk wethouder Eric van der Burg. De ponten naar Noord dreigen dagelijks te bezwijken onder de drukte. Mensen moeten regelmatig een pont laten gaan, omdat die domweg te vol is.

Vijf jaar
De brug zal nog wel even op zich laten wachten. De aanbesteding, het ontwerp en de aanleg zullen zeker vier tot vijf jaar duren. Daarom wil Van der Burg op korte termijn het aantal ponten uitbreiden, om zo snel mogelijk iets aan de drukte te doen.

De gemeente heeft een belangrijke keuze gemaakt, maar ook een belangrijke keuze niet gemaakt. Amsterdam gaat vooralsnog voor één brug, niet voor twee. De optie om een verbinding aan te leggen vanaf het Stenen Hoofd, aan de westkant van het CS, blijft onbenut.

Woontorens
De keuze voor de oostkant van het centrum lag voor de hand: het IJ is daar minder breed en deze verbinding hindert de scheepvaart een stuk minder. Maar het is de vraag of één oeververbinding voldoende is.

Veel Amsterdammers komen vanaf de westkant; de grachtengordel, Oud-West. En aan dezelfde kant in Noord ontwikkelen NDSM en Buiksloterham zich spectaculair. Nu het college heeft gekozen voor één brug, zal direct de discussie ontbranden over de tweede: is die niet veel harder nodig?

Die discussie zal worden gevoed doordat de drukte op de ponten nog zal toenemen. Naast de A'DAM Toren verrijzen woontorens en een groot congreshotel. Het lijkt onwaarschijnlijk dat extra ponten al dit verkeer aankunnen. Historisch besluit of niet, voorlopig blijft het nog dringen op het IJ.

Lees ook: Een fietsbare brug over het IJ zou al bij Artis moeten beginnen [+]

De plannen

- Vanaf het Java-eiland komt een brug naar Noord, in het verlengde van de Jan Schaeferbrug. Deze brug kan open.

- Meer veerponten zullen varen, vooral tussen het CS en de Buiksloterweg

- Vanaf 2020, twee jaar na de opening van de Noord/Zuidlijn, kan station Sixhaven aan de IJoever worden aangelegd.

- Een tunnel voor fietsers en voetgangers onder het IJ wordt nader onderzocht.