Amsterdam Bewaar

Winkeltjes rukken op in de Amsterdamse rosse buurt

Salomé Trip: 'Het is hier dynamisch. Er komen 3,4 miljoen bezoekers per jaar op de Wallen.'
Salomé Trip: 'Het is hier dynamisch. Er komen 3,4 miljoen bezoekers per jaar op de Wallen.' © Marc Driessen

Ongeveer de helft van de bordeelramen rond het Oudekerksplein is weg. Nu vindt de toerist hier hoeden, tweedehands spulletjes en een innovatief designcondoom. Helemaal naar tevredenheid is alles nog niet.

Er komen voornamelijk toeristen, maar weinig Amsterdammers. Dat is jammer

Mirjam Nuver

De Trompettersteeg is aan het einde van de ochtend al behoorlijk druk. Een groep toeristen wordt door een gids met een vlaggetje door het Sint Annenkwartier geleid. Een andere toerist staat op de Oudezijds Voorburgwal en kan even geen prostituee vinden. 'Waar moet ik heen?' vraagt hij vertwijfeld.

Links en rechts in de stegen in het Sint Annenkwartier zijn de rode gordijnen en lichtjes verdwenen. Geen barkruk meer voor de ramen. In een klein pandje, dat vroeger twee ramen aan de Trompettersteeg en twee aan de Dollebegijnensteeg had, is een klein bedrijfje gevestigd. Het kost weinig moeite om voor te stellen hoe de vierkante ruimte er vroeger uit moet hebben gezien, met vier kamertjes.

Schuin ertegenover zit Salomé Trip met haar nieuwe bedrijf Dutch Tour Company. Ze opent de deur van haar zaak. 'Hier zaten vroeger drie ramen. Het aquarium heette het. Een prostituee kwam hier langs en vertelde dat er drie kamertjes waren; een smal gangetje leidde naar een wasbak. Nee, zelf heb ik het nooit in die oude staat gezien.'

Minder hoerenlopers
Trip en haar man geven hier sinds twee jaar rondleidingen, fotoshoots en mini-workshops. 'Vriendinnenclubs of vrijgezellen kunnen hier met een expert praten over seks, of ze mogen een innovatief designcondoom, Wingman, op een kunststof piemel afrollen. Een condoom dat je niet met je handen hoeft aan te raken maar met een speciale kunststof ring te bedienen is. Ook in het donker. Heel hygiënisch hoor.'

Het echtpaar heeft bewust voor dit stuk stad gekozen. 'Het is hier dynamisch. Er zijn 3,4 miljoen bezoekers per jaar op de Wallen. Dit gebied is in verandering. Het is nu een mix van sekswerkers en kleine bedrijven. Straks moeten alle ramen dicht zijn.'

De nieuwe bedrijven zijn 'killing' voor de sekswerkers, zegt Trip. 'Zij vinden het wel erg want er komen steeds minder hoerenlopers. Maar ze nemen het ons niet kwalijk, want het is gemeentebeleid.'

Hoedenwinkel
Trip en haar man gaan een ondernemersvereniging oprichten, met als doel om gezamenlijke activiteiten te organiseren zoals een braderie, en de voormalige hoerenbuurt wat op te kalefateren met uithangborden. De stegen en straten mogen van haar best wat beter schoongehouden worden. 'We willen daarnaast ook één front vormen tegen de gemeente en Waternet. Soms staat het hier blank in de steeg - er moet echt iets aan die plassen gedaan worden.'

Inmiddels hebben vijftien bedrijven al aangegeven lid te willen worden van de nieuwe ondernemersvereniging. 'We hebben ook de oude cafés en raamexploitanten uitgenodigd, maar zij zien er niets in.'

Even verderop, in de Sint Janssteeg, kampen de kersverse ondernemers met eenzelfde soort problemen. Ook zij willen meer aandacht voor hun nieuwe winkeltjes. Mirjam Nuver zat eerst met haar hoedenwinkel op IJburg, maar vond dat geen succes. Toen dit pand een jaar geleden vrijkwam, hapte ze toe. Alleen de loop in de straat valt haar tegen.

'Er komen voornamelijk toeristen, maar weinig Amsterdammers. Dat is jammer. De straat is onaantrekkelijk, vooral door de parkeergarage. Soms is De Bijenkorf bomvol en zie ik geen enkele klant. De gemeente zou ons hierbij best wel wat meer kunnen helpen. Wij geven toch input aan de straat en proberen het aantrekkelijker te maken met etalages en uitstallingen.'

Galerietjes
In dezelfde straat runt Susanne Bakker sinds acht maanden Les petites puces, met tweedehands sieraden, kleding en allerhande spulletjes. De aanloop valt haar ook een beetje tegen. 'Ik had wel gehoopt op meer omzet. Vroeger zat ik een woonwijk in Bos en Lommer. Daar had ik meer aanloop. Negentig procent van de passanten loopt door.'

De oude binnenstad, zegt Bakker, verdient meer dan lallende toeristen die niet om zich heen kijken. 'De reputatie van de Wallen mag meer gaan draaien om de prachtige architectuur en geschiedenis. Het mag van mij een buurt worden met winkeltjes en galerietjes.'