Amsterdam Bewaar

Volgens verwachting: Pasen ging schuifelend voorbij

Drukte voor het Rijksmuseum. Bij sommige attracties liep de wachttijd op tot 3 uur.
Drukte voor het Rijksmuseum. Bij sommige attracties liep de wachttijd op tot 3 uur. © ANP

Voetje voor voetje over de Wallen, wachttijden van 3 uur voor het Anne Frank Huis en een touringcar die per ongeluk de Leidsestraat blokkeerde.

Ja, het was naar verwachting druk in Amsterdam tijdens het paasweekend, maar dat leidde niet tot oncontroleerbare situaties.

Dat is in elk geval de conclusie van de politie Amsterdam. "We hadden voldoende personeel. Het was druk, maar de drukte was beheersbaar."

Ook de gemeente is tevreden en had van tevoren maatregelen genomen om de drukte in goede banen te leiden. Via sociale media werd gecommuniceerd over drukte, verstoringen in het netwerk, touringcarparkeren en P+R adviezen. 

Door het inzetten van extra verkeersrege­laars, extra trams maar ook zogenoemde Welcome Teams bij CS en het Museumplein werden bezoekers wegwijs gemaakt in de stad. 

Buurtgidsen 
Ook op de Wallen werden hosts en matrixborden ingezet om bezoekersstromen te verspreiden en doseren. Bewoners en ondernemers zijn volgens de gemeente positief over de inzet van deze hosts. Ze hielpen ook met het bereikbaar maken van de Wallen voor hulpdiensten, onder andere toen een man te water raakte.

Frans van der Avert van Amsterdam Marketing: "Bij onze bezoekerscentra, onder andere op Station CS, kregen we zo'n 10 procent meer bezoekers dan vorig jaar, dat zegt wel iets over de drukte."

Bij de bekende attracties als het Van Gogh Museum en Anne Frank Huis stonden mensen uren in de rij, maar bij andere musea was de wachttijd niet veel langer dan gewoonlijk, zo was te zien op vorige week gelanceerde Rijenradar waarop actuele wachttijden te zien zijn. 

Highlights
De gemeente heeft met Amsterdam Marketing een actief beleid om bezoekers te proberen te verspreiden over de stad.

Volgens Van der Avert bezoekt de helft van de toeristen Amsterdam voor de eerste keer. "Die willen de highlights zien. Maar de terugkerende bezoeker proberen we onder andere door onze buurtgidsen actief naar Noord, West, Zuidoost of de Plantagebuurt te krijgen." 

De gemeente raadde bezoekers van tevoren af met de auto naar het centrum te komen. Automobilisten die hun auto bij P+R Zeeburg wilden achterlaten hadden pech: zij stonden door haperende betaalautomaten bijna een uur in de rij om hun auto te parkeren.

De gemeente raadde bezoekers van tevoren af met de auto naar het centrum te komen. Automobilisten die hun auto bij P+R Zeeburg wilden achterlaten hadden pech: zij stonden door haperende betaalautomaten bijna een uur in de rij om hun auto te parkeren.

Aanhoudend druk
Ook op Schiphol was de drukte volgens een woordvoerder beheersbaar. De vrijdag voor Pasen was de eerste dag dit jaar dat de luchthaven meer dan 200.000 reizigers telde. "Als er zo veel mensen tegelijk op Schiphol zijn, ontkom je niet aan lange rijen en wachttijden. Dat is vervelend, maar niet te voorkomen. De luchthaven heeft sinds begin april een extra vertrekhal in gebruik waardoor de capaciteit van veiligheidscontroles is verhoogd. " 

De volgende pieken in drukte dienen zich een week na Pasen al weer aan. "Vroeger lag de piek in juli en augustus, maar eigenlijk zien we sinds vorig jaar dat er een aanhoudende periode van drukte is, van april tot en met oktober. Binnenkort volgen de meivakantie en pinkstervakantie."

Lees ook: Zo zag het drukke Paasweekend in Amsterdam eruit