Amsterdam Bewaar

Voetgangers en fietsers krijgen de ruimte op Muntplein

Een lege Vijzelstraat op woensdagochtend
Een lege Vijzelstraat op woensdagochtend © Redactie

Vanaf woensdagochtend vijf uur is de verkeerssituatie op en rond het Muntplein ingrijpend veranderd. Straten zijn deels autovrij gemaakt of hebben eenrichtingsverkeer gekregen en fietsers en voetgangers krijgen, als het goed is, meer de ruimte.

Het is de meest verstrekkende ingreep van de laatste jaren. Opzet is het weren van auto's die in de stad niets te zoeken hebben, zodat autoverkeer dat wel de binnenstad als bestemming heeft beter doorstroomt.

Uit een kentekenonderzoek bleek vorig jaar namelijk dat ten minste een derde van de automobilisten wel gebruik maakt van het Muntplein, maar de binnenstad zelf niet als bestemming heeft.

Deze auto's kunnen door de maatregelen beter gebruik maken van alternatieve routes om de binnenstad heen.

Vijzelstraat onaantrekkelijk
De meest in het oog springende maatregel is de afsluiting van de kop van de Vijzelstraat, tussen het Muntplein en de Reguliersdwarsstraat. Hiermee hoopt wethouder Litjens de hele Vijzelstraat onaantrekkelijk te maken voor doorgaand verkeer. De Amstel aan de westzijde wordt vanaf de Blauwbrug eenrichtingsverkeer richting de Dam.

Daarnaast wordt het Singel tussen het Spui en de Heiligeweg autovrij gemaakt. Tussen de Heiligeweg en de Munt zijn auto's alleen nog welkom als ze de parkeergarage onder de Kalvertoren als bestemming hebben.

De stad wilde hier de auto eigenlijk ook weg hebben, maar dat zou te kostbaar zijn omdat de garage zou moeten worden uitgekocht, wanneer hij door maatregelen onbereikbaar zou zijn gemaakt.

Verzinkbare palen
Om te voorkomen dat doorgaand autoverkeer zich verplaatst naar parallel lopende straten en grachten worden ook de Herengracht en het Singel tussen de Wijde Heisteeg en het Koningsplein met verzinkbare palen afgesloten voor doorgaand verkeer.

Alleen bewoners en ondernemers komen hier in aanmerking voor een ontheffing. De Amstel tussen de Blauwbrug en de Herengracht en de oostzijde van het Rembrandtplein worden afgesloten voor autoverkeer. De Oude Turfsteeg wordt verboden gebied voor auto's.

Zonder omrijden
Een apart regime voor laad- en losverkeer tijdens de al bestaande venstertijden zorgt er volgens de gemeente voor dat bevoorrading van het stadshart en de Leidsestraat en het Leidseplein zonder omrijden kunnen plaatsvinden.

Het effect van de maatregelen zal op de voet worden gevolgd door de gemeente. Op tal van plaatsen in het gebied zijn meetlocaties bepaald. Vele meters telslangen, camera's en ambtenaren worden ingezet. Twee maanden geleden zijn her en der al nulmetingen uitgevoerd. Daarnaast staat de eerste weken een team van verkeersregelaars paraat in geval het ergens vastloopt.

Omdat ook rond het Leidseplein intensief wordt gewerkt, verwacht de gemeente dat de reistijd voor automobilisten zal toenemen.

Lees meer over de maatregelen: De auto is niet meer de baas op het Muntplein [+]

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief van Het Parool.