Amsterdam Bewaar

Veel minder boetes voor fietsers zonder licht

Slechts achttien procent van de Amsterdamse fietsers heeft werkende verlichting.
Slechts achttien procent van de Amsterdamse fietsers heeft werkende verlichting. © ANP

Het aantal uitgedeelde boetes voor fietsen zonder licht in Amsterdam is in de afgelopen vijf jaar drastisch gedaald. In 2011 werden nog ruim vijf keer zoveel boetes uitgeschreven als in het afgelopen jaar.

In 2015 werden 1.034 boetes uitgeschreven aan Amsterdammers op een fiets zonder (werkende) verlichting, vijf jaar daarvoor waren het er nog 5.527.

In heel Nederland werden vorig jaar ruim 25 duizend fietsers beboet voor rijden zonder licht, een opvallende daling van 42 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Dat blijkt uit cijfers die dataplatform LocalFocus heeft opgevraagd bij het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB).

Zijn er weinig prenten meer uit te delen omdat fietsers massaal licht zijn gaan voeren? Dat lijkt niet waarschijnlijk. In de zomermaanden van 2015 turfte onderzoeksbureau Goudappel Coffeng in opdracht van de provincies, een handvol verkeersorganisaties en het ministerie van Infrastructuur en Milieu op tien uitgaanslocaties in het land het aantal fietsers dat tussen 22.00 en 3.00 uur zonder licht fietste.

Daaruit bleek dat slechts achttien procent van de Amsterdamse fietsers werkende verlichting had. Daarmee scoorde de stad het slechtst van alle gemeten plekken. Gemiddeld fietste 41 procent met licht.

Geen prioriteit
Volgens politiewoordvoerder Frans Zuiderhoek zegt het aantal boetes dan ook niet zoveel over de lichtvoering, maar des te meer over de werkkracht van de politie. "Als er capaciteit over is, kan een groep agenten besluiten een gerichte controle te houden. Bij minder capaciteit zal dat ook minder gebeuren," aldus de zegsman van de Amsterdamse politie.

Dat er vorig jaar minder boetes worden uitgedeeld, valt volgens Zuiderhoek logisch te verklaren door de grootschalige CAO-acties van de politie die vorig jaar plaats vonden. Volgens de woordvoerder dalen dan ook niet alleen het aantal uitgeschreven boetes voor fietsen zonder licht; er worden uberhaupt een stuk minder boetes uitgeschreven.

De cijfers hebben betrekking op het overtreden van feit R438K, zoals opgenomen in het Feitenboekje van het OM: "Als fietser moet u in het donker en bij slecht zicht een voorlicht en achterlicht aan hebben of losse lampjes gebruiken. Er moeten altijd reflectoren zitten op de achterkant van de fiets, op de trappers en op de wielen (velgen) of banden.” Overtreding van deze regel kost de fietser 55 euro.

De cijfers geven hem gelijk: er werden in het afgelopen jaar aanzienlijk minder verkeersovertredingen geconstateerd, becijferde het ministerie Veiligheid en Justitie vorige week. Ook zij wijten die daling voor een belangrijk deel aan de politie-acties.  

Een woordvoerder van de Nationale Politie geeft toe dat 'controleren op fietslichten geen prioriteit heeft bij de politie'.

Ongeluk
Het risico voor fietsers om bij duisternis slachtoffer te worden van een ongeval neemt met circa 17 procent af als ze werkende voor- en achterverlichting voeren. Die afname treedt alleen op bij ongevallen tussen fietsers en motorvoertuigen, niet bij andere type ongevallen. 

De Dienst Verkeer en Scheepvaart monitorde in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu een aantal jaar het effect van het gebruik van fietsverlichting in zestien steden. In die gemeentes ligt het gemiddelde aantal letselongevallen met fietsers in de donkere maanden (oktober tot en met maart, gemeten in de periode 2002-2010) op 54, in Amsterdam ligt dat aantal bijna vier keer zo hoog, namelijk op 210.