Amsterdam Bewaar

Toerist in Amsterdam gaat meer belasting betalen

Toeristen op het Leidseplein
Toeristen op het Leidseplein © ANP

Toeristen moeten meer gaan betalen voor hun verblijf in Amsterdam. Zo gaan cruisepassagiers toeristenbelasting betalen en legt de gemeente een heffing op aan passagiers van bustours door de stad, samen levert dat ruim 2,5 miljoen euro per jaar op.

Het zijn de eerste stappen die de gemeente zet om via de toeristenbelasting te beïnvloeden welke soorten toeristen hier welkom zijn. "Het sturen op kwaliteitstoerisme is wat we moeten doen," vindt wethouder Udo Kock (Financiën).

Op dit moment betalen toeristen belasting als zij overnachten in een hotel of Airbnb, maar niet als zij op een zee- of riviercruise naar de stad komen.

Dat gaat veranderen. Vanaf 2019 int de gemeente ook toeristenbelasting op cruises. Opbrengst: 2,2 miljoen per jaar.

Toeristen gaan ook belasting betalen als zij in de stad gebruik maken van een hop-on-hop-offbus. Dit moet jaarlijks 0,4 miljoen opleveren. Rondvaartpassagiers betalen al belasting, zo'n 65 cent per vaartocht.

Consequent beleid
De PvdA had al in 2016 via een motie gevraagd passagiers van cruises te belasten en is blij met deze maatregel en de taks op rondritten. "Al is het veel te laat ingevoerd," zegt fractievoorzitter Marjolein Moorman.

Toerismedeskundige Stephen Hodes noemt de invoering van deze belastingen 'een uitstekend idee'. "Ik zou niet weten waarom een toerist niet zou betalen als hij per cruiseboot naar de stad komt. Dit is consequent beleid."

We moeten sturen op kwaliteitstoerisme

Udo Kock, Wethouder Financiën

Hij verwacht niet dat minder toeristen naar de stad zullen komen als zij deze belastingen moeten betalen. "Dit heeft geen enkele invloed op de drukte. Maar de gemeente kan met de opbrengst wel andere maatregelen bekostigen, zoals extra handhaving."

Moorman wil dat het college verder gaat en de touringcars helemaal niet meer toelaat in de stad. "En dat er in Amsterdam écht geen hotels meer bijkomen."

Het college kijkt ook naar mogelijkheden om toeristenbelasting in te voeren voor rondleidingen per huurfiets, koets en Segway. Dat is nog niet mogelijk omdat fietsen en koetsen in de eerste plaats bedoeld zijn voor mobiliteit en niet voor vermaak. Een vergunningsplicht voor fietsen, koetsen of Segways kan wellicht een oplossing bieden.

Spreiding stimuleren
Amsterdam ontvangt dit jaar ongeveer 65 miljoen euro toeristenbelasting. Vanaf 1 januari 2018 gaat deze belasting omhoog in de binnenstad en omlaag in de minder drukke gebieden, in een poging toerisme te spreiden. De nieuwe maatregelen moeten vijf miljoen euro extra toeristenbelasting opleveren. 

Wethouder Kock broedt ondertussen op meer manieren om via prikkels alleen nog gewenste toeristen naar de stad te lokken. Zo investeert hij vanaf volgend jaar ruim een half miljoen euro in het binnenhalen van grote congressen.

Die leveren bezoekers op in het hogere segment, met relatief veel werkgelegenheid en weinig overlast tot gevolg. "We willen toeristen die banen creeëren, door middel van het selectieve gebruik van de toeristenbelasting."

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.