Amsterdam Bewaar

Schiphol eist ruimte op voor verdere groei

Jos Nijhuis: 'Als je het beter doet dan is afgesproken, dan moet je daarvoor ook worden beloond'
Jos Nijhuis: 'Als je het beter doet dan is afgesproken, dan moet je daarvoor ook worden beloond' © ANP

Schiphol moet tot 2030 'geleidelijk' doorgroeien naar 600.000 vluchten, een vijfde meer dan nu. De luchtvaartsector moet worden beloond voor 'de enorme milieuwinst' die de afgelopen jaren al is bereikt, door extra groei toe te staan die daardoor mogelijk is geworden.

Dat zegt Schipholtopman Jos Nijhuis tegen Het Parool. De luchthaven presenteert vrijdag de jaarcijfers, onder meer een passagiersgroei van 17 procent in Europa.

Als Schiphol kan doorgroeien, verwerkt de luchthaven in 2030 90 miljoen passagiers, tegen ruim 63 miljoen nu.

Door pijlsnelle groei de laatste jaren loopt het aantal starts en landingen nu aan tegen de in 2008 afgesproken grenzen. Om te voorkomen dat Schiphol al komend najaar 'op slot' moet, worden nieuwe plannen voor nieuwe bestemmingen of hogere frequenties nu massaal afgewezen.

Dat leidt er toe dat dit jaar de groei afvlakt en op 492.000 starts en landingen zal uitkomen, tot ergernis van de luchtvaartmaatschappijen.

Groei van het vliegverkeer
Nijhuis wil het akkoord tot 2020 niet openbreken, ook al is de geluidshinder de afgelopen jaren volgens hem sterk gedaald. "Maar we moeten nu wel haast maken met het vaststellen van de groei na 2020. Op basis van de afspraak dat we de helft van de milieuwinst die ontstaat door minder lawaaiige en milieuonvriendelijke vliegtuigen, kunnen gebruiken voor groei van het vliegverkeer."

We moeten voorkomen dat we de vliegroutes dichtbouwen

Jos Nijhuis

Hij verzet zich tegen voorstellen van bewonersgroepen rondom Schiphol die de luchthaven ook na 2020 aan de huidige grens van 500.000 starts en landingen willen houden.

"Verder inperken van de groei onderschat de prestaties van de luchtvaartsector in de afgelopen jaren. We hebben in 2008 afgesproken dat de hinder in 2020 5 procent minder moet zijn. Het is nu al 20 procent of 34 procent, afhankelijk van hoe je naar gehinderden kijkt."

Voorzichtiger
Omdat het de luchtvaartsector is geweest die dat heeft bereikt, moet volgens Nijhuis ook de luchtvaartsector daarvoor beloond worden. "Als je het beter doet dan is afgesproken, dan moet je daarvoor ook worden beloond. Ik vind dat die winst na 2020 helemaal ten goede moet komen aan de groei van de luchtvaart, zodat we de stagnatie die nu ontstaat, kunnen inlopen zonder extra hinder."

Nijhuis wil ook dat Amsterdam en de regiogemeenten veel voorzichtiger omgaan met de massale nieuwbouw van woningen die nu wordt gepland. "We moeten voorkomen dat we nieuwe gehinderden creëren, maar ook dat we de vliegroutes dichtbouwen. Anders kan Schiphol echt op slot."

Lees verder: Topman Schiphol: 'De groei heeft ons ook verrast' [+]

Jan Griese van bewonersvereniging Schiphol Werkgroep Amstelveen-Buitenveldert reageert verbijsterd op de uitspraken van Schipholtopman Jos Nijhuis. "De geluidshinder is afgenomen? Absoluut niet, dat zijn sprookjes. Schiphol claimt bijvoorbeeld dat de Buitenveldertbaan tot 2020 7 procent minder wordt gebruikt, maar volgens onze cijfers heeft er nu al een groei van 40 procent plaatsgevonden. Ze werken met opgeleukte cijfers, via een ­rammelend systeem."

Aalsmeer vreest een 'situatie van continue overlast' als Schiphol uitbreidt. Wethouder Robbert-Jan van Duijn: "We maken ons grote zorgen dat de groei van Schiphol oneven­redig op een dichtbevolkt gebied als Aalsmeer neerkomt." (Hannah Stöve)