Amsterdam Bewaar

Eenrichtingsverkeer voor bootjes op Prinsengracht

De Prinsengracht wordt eenrichtingsverkeer
De Prinsengracht wordt eenrichtingsverkeer © ANP

Wie met een bootje door de grachten wil, kan niet langer vrijblijvend rondjes varen. Om de drukte op het water onder controle te krijgen, wordt de Prinsengracht eenrichtingsverkeer.

Ook wordt gekeken naar een vaarverbod voor de Wallen voor alle plezierbootjes.    

Dat stelt wethouder Udo Kock (Water) in een voordracht. Door het eenrichtingsverkeer moeten opstoppingen op het water en overlast door bootjes en bootjesvolk worden tegengegaan. Sinds kort is ook de maximumvaarsnelheid teruggebracht.

"Op zomerse dagen leidt de drukte tot files te water en overlast voor bewoners en bezoekers," zegt Kock.

Vaarbewegingen
Uit metingen blijkt dat de drukte op het water alle normen overschrijdt. Op de Prinsengracht passeren 45.000 boten en bootjes per jaar, op de Grimburgwal zelfs 50.000. Voor drukke vaarwegen is het maximum slechts 30.000 'vaarbewegingen' per jaar.

Booteigenaren die vanaf begin april op heterdaad betrapt worden terwijl ze op de Prinsengracht tegen de richting in varen, krijgen een boete van 230 euro. Op de Grimburgwal loopt dat op tot 340 euro.

Booteigenaren die tegen de richting in varen krijgen tot 340 euro boete

De proef met eenrichtingsverkeer op de Prinsengracht duurt tot februari 2018. Na een jaar zal worden besloten of de proef effect heeft op de chaotische situatie op de Amsterdamse grachten. Ook zal worden bekeken of meer grachten in aanmerking komen voor deze maatregel.

Pleziervaart
Op de Wallen geldt formeel nog geen verbod voor plezierbootjes, wel is de Oudezijds Achterburgwal al vijf jaar afgesloten voor pleziervaart in verband met werkzaamheden aan de kade. Waternet onderzoekt een permanent vaarverbod voor de Wallen, inclusief de Oudezijds Achterburgwal.

In 2015 voerde Waternet een proef uit met eenrichtingsverkeer op een kort stukje van de Prinsengracht, tussen de Spiegelgracht en de Amstel. Dat bleek succesvol: overlast voor omwonenden nam af met 72 procent, de gemiddelde snelheid en het aantal vaartuigen daalde aanmerkelijk. Volgens Bureau Luchtkwaliteit verminderde de uitstoot door passerende ­boten met 63 procent.

Naar de rechter
Waternet was vervolgens echter niet van zins het aantal stukken water met eenrichtingsverkeer uit te breiden. Volgens een woordvoerder destijds was dat het gevolg van het 'meewegen van alle belangen'. "Als we op alle grachten eenrichtingsverkeer invoeren, zou dat leiden tot opstoppingen."

Het Comité Woonboten Prinsengracht, dat al jaren oproept eenrichtingsverkeer in te stellen en daarvoor meermalen naar de rechter stapte, is blij met de maatregel. Comitélid ­Michiel Insinger zegt dat het enorm veel overlast gaat schelen. "Als ze ­gewoon langsvaren is er niet zoveel aan de hand, maar als bootjes continu manoeuvres moeten maken, is er echt sprake van onnodige overlast."

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.