Amsterdam Bewaar

Minister gaat voor brug over het IJ liggen

Aan boord van de IJveer 60, de pas in gebruik genomen nieuwe pont over het IJ.
Aan boord van de IJveer 60, de pas in gebruik genomen nieuwe pont over het IJ. © ANP

Minister Melanie Schultz (VVD) van Infrastructuur en Milieu heeft zich gemengd in de discussie over een (fiets)brug over het IJ en is geen voorstander. Ze dreigt Amsterdam met maatregelen.

De minister en Rijkswaterstaattopman Bob Demoet tikken het stadsbestuur op de vingers in een tweetal brieven. De vorige maand verstuurde brieven zijn in handen van Het Parool. Een woordvoerder van wethouder Van der Burg van Grondzaken bevestigt de brieven te hebben ontvangen, maar onthoudt zich verder nog van een reactie.

De brieven worden meegenomen in een nota van beantwoording die nu opgesteld wordt. Daarin is ook ruimte voor de meer dan 2500 inspraakreacties.

Als na een betere afweging en overleg alsnog een brug in beeld blijft, dan zal ik daar hoge eisen aan stellen

Minister Schultz van Haegen

Andere opties om het IJ te overbruggen, bijvoorbeeld de tunnelvariant, zijn volgens Schultz niet voldoende onderzocht en meegenomen in de afweging die het college maakte toen in januari werd besloten vanaf het Java-eiland een fietsbrug aan te leggen. De bouw van de brug moet in 2020 van start gaan.  

Scheepvaart
Net als haar collega-minister Henk Kamp in november deed, stipt Schultz het belang van het IJ als vaarroute aan. "Vanuit het nationaal belang van deze rijksvaarweg is het voor mij van essentieel belang dat we de groei van scheepvaart in de toekomst blijven faciliteren. Daarom heb ik veel geïnvesteerd in meerdere diepliggende tunnels en de nieuwe grote zeesluis bij IJmuiden."

Rijkswaterstaat, beheerder van de vaarwegen, wil ook dat de opties voor het graven van een tunnel beter uitgewerkt worden. De hoofdingenieur stelt Amsterdam expertise op het gebied van tunnels aan te hebben geboden. Het college is daar niet op ingegaan en heeft doorgezet met het project Sprong over het IJ, waar de brug bij het Java-eiland onderdeel van is. Die brug brengt investeringen in het Noordzeekanaal in gevaar, stelt Rijkswaterstaat. 

Containers
Dat het Schultz menens is, laat ze in het slot van haar brief merken. "Als na een betere afweging en overleg alsnog een brug in beeld blijft, dan zal ik daar hoge eisen aan stellen wat betreft hoogte, overig ontwerp en beheersmaatregelen." Als voorbeeld van zo'n eis noemt de minister dat boten met vier lagen containers van elk bijna drie meter hoog er onderdoor zouden moeten kunnen. Dat zou betekenen dat Amsterdammers straks meer dan 11 meter de hoogte in moeten fietsen.

Rijkswaterstaat heeft ook van de inspraakperiode gebruik gemaakt om een formele reactie bij Amsterdam neer te leggen. De nota van beantwoording op de inspraak is volgens de woordvoerder van Van der Burg over een aantal weken klaar. Dan volgt een inhoudelijke reactie van het college.

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.