Amsterdam Bewaar

Gebied voor CS op de schop, klaar in 2023

Een artist impression van hoe het gebied eruit komt te zien.
Een artist impression van hoe het gebied eruit komt te zien. © Gemeente Amsterdam

Het gebied voor het CS gaat op de schop. De komende jaren zal het chaotisch aandoen, maar daarna is de toegang tot de stad, als het goed is, overzichtelijk en veiliger.

Het is er niet prettig en ten minste tot 2023 zal het er nog véél onprettiger zijn. Maar als het goed is, wordt de voorzijde van het Centraal Station uiteindelijk ruimer, veiliger en wateriger en krijgt de stad de entree die ze verdient.

Véél minder auto's, nauwelijks nog bussen en meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Waar nu nog stadsbussen hun haltes hebben, zal het asfalt plaatsmaken voor het water dat hier ooit gewoon was. En onder dat 'nieuwe water' komt een enorme fietsenkelder met ruimte voor zeven­duizend fietsen.

Omrijden
Maar voor het zover is, zal er hier, in het epicentrum van de Amsterdamse drukte, gewerkt worden, met alle hinder en overlast van dien. Het wordt vanaf volgend jaar een van de meest ingrijpende bouwprojecten in de Amsterdamse binnenstad.

Het is de bedoeling dat we de entree klaarmaken voor de komende honderd jaar. Nu is het nog een plak asfalt

Wethouder Pieter Litjens

De komende vijf jaar zullen Stationsplein, Prins Hendrikkade en de kop van het Damrak op de schop gaan.

Tienduizenden verkeersdeel­nemers zullen moeten omrijden, tramhaltes worden verplaatst en de steigers voor de rondvaartboten verhuizen in oostelijke richting.

Megaoperatie
"We doen ons uiterste best om de overlast te beperken," zegt omgevingsmanager Alice Clijncke, die met haar team al lange tijd bezig is met de voorbereidingen voor de megaoperatie. Komende week wordt bekend welke aannemerscombinatie de klus krijgt. "Het veroorzaken van zo min mogelijk overlast speelt bij die gunning een belangrijke rol."

Chaos is echter onvermijdelijk. De impact zal enorm zijn, aldus wethouder Pieter Litjens (Verkeer). Maar het gebied móet worden aangepakt, zegt hij. "Het is nu een rommelige en chaotische plek, een plak asfalt waar van alles door elkaar rijdt en loopt. We moeten daar iets aan doen, het is de bedoeling dat we de entree klaarmaken voor de komende honderd jaar."

Weg lager voor bussen en trucks
Elke stap in het project zal leiden tot omleidingen en vertragingen voor het verkeer. Het werk begint aan de westzijde, met een verdieping van de rijweg onder het spoor.

5

Stationsplein, Prins Hendrikkade en de kop van het Damrak gaan vanaf 2018 vijf jaar op de schop

Door de weg zeventig centimeter uit te graven kunnen touringcars en vrachtauto's door deze onderdoorgang.

Dat is belangrijk omdat voor de hotels tegenover het CS een 'knip' komt waardoor dat stuk van de Prins Hendrikkade vrijwel autovrij moeten worden. Clijncke: "Maar de stad moet wel bereikbaar blijven voor bussen en vrachtverkeer."

De middelste fase van het werk zal er het meest inhakken: het graven van het Open Havenfront en de aanleg daarin van de fietsenkelder. Ter hoogte van de Martelaarsgracht komt een grote toegang met lopende banden.

Het duurt dus even, de hinder zal substantieel zijn, en het is de vraag of dit ooit een plek wordt waar de Amsterdammer niet alleen langskomt, maar ook even blijft hangen - maar beter wordt het.

Lees verder: Zo gaat het gebied voor Amsterdam CS eruit zien [+]

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief van Het Parool.