Amsterdam Bewaar

Déjà Vu: Piet Heinkade 1971 en nu

Déjà Vu: Piet Heinkade 1971 en nu
© ANP

Amsterdam is altijd in beweging. We gaan terug naar een plek van toen. Deze week: Piet Heinkade, 1971

Het Meteorologisch Instituut op de kop van de Oostelijke Handelskade werd in 1975 gesloopt. Het Bimhuis opende in 2005 zijn deuren.

Piet Heinkade in 1971 en in 2017:

De gehele noordkant van de straat werd in 1970 gesloopt om ruimte te maken voor een nieuwe brede autoweg.

Haarlemmer Houttuinen in 1965 en in 2017:

Auto's dubbelparkeren was een normaal verschijnsel in de binnenstad. In de jaren tachtig maakte de wielklem daar een eind aan.

Thorbeckeplein in 1964 en in 2017:

Silodam

Het Stenen Hoofd, naast de Silodam, is een pier uit 1902. Het is een van
de laatst overgebleven rafelrandjes van de stad.

Silodam in 1989 en in 2017:

Kraanspoor

Deze afbouwpier op de NDSM-werf stamt uit 1952 en had de twee grootste kranen van de haven. In 2007 werd er een kantoor bovenop gezet.

Kraanspoor in 1986 en in 2017:

Westlandgracht

In Slotervaart opende in 1968 het Confectiecentrum, dat tegenwoordig het World Fashion Centre heet.

Westlandgracht in 1967 en in 2017:

Gerard Doustraat

Buurt YY wordt vanaf het begin De Pijp genoemd en heeft ruim 33.000 inwoners. Waar de naam precies vandaan komt, is niet bekend.

Gerard Doustraat in 1976 en in 2017:

Keizersgracht

Amsterdam telt 1539 bruggen. Velen daarvan staan op de monumentenlijst.

Keizersgracht in 1982 en in 2017:

Van der Helstplein

In 1990 had de gemeente plannen de platanen te kappen om het plein meer licht te geven. Ze mochten blijven na een protestactie van bewoners.

Van der Helstplein in 1971 en in 2017:

Nieuwe Uilenburgerstraat

Het Burgemeester Tellegenhuis stond bekend als het Maupoleum, naar de Amsterdamse zakenman Maup Caransa, die er veel geld in had gestoken. In 1994 ging het tegen de vlakte.

De Nieuwe Uilenburgerstraat in 1971 en in 2017:

Ceintuurbaan

De Sint-Willibrorduskerk van architect Pierre Cuypers zou zes torens krijgen, door geldgebrek werd het er één. In 1966 werd de kerk gesloopt.

Ceintuurbaan circa 1965 en in 2017:

Middenweg

Het Rechthuis uit 1777 staat er nog steeds, maar het Tolhuis werd in 1924 afgebroken.

Middenweg circa 1905 en in 2017:

Albert Cuypstraat

Hoewel het aanbod op 'de Cuyp' zeer gevarieerd is, wordt er de laatste jaren geklaagd dat er te veel textielkramen bij zijn gekomen.

Albert Cuypstraat in 1961 en 2017:

Jarenlang werd het plein door touroperators gebruikt om hun bussen te parkeren. Hier kwam een eind aan na de herinrichting in 1999.

Bussen van touroperators in 1965 en een parkeergarage in 2017:

Commelinstraat/Linnaeusstraat

Voor café Louie Louie zat hier bijna dertig jaar East of Eden. Maar café De Poort van Muiden zat er maar liefst honderd jaar.

Café De Poort van Muiden in 1905 en Café Louie Louie in 2016:

Paardenstraat, 1983.

Het Paard van Aemstel was ooit het kantoor van de VOC. In de
loop der jaren is het hoekpand zesmaal gekraakt en vervolgens weer ontruimd.

Protesten in 1983 en voorbijgangers langs een lege straat in 2016:

Meeuwenlaan

Alle benzinestations van Mobil zijn sinds 1997 uit het Nederlandse straatbeeld verdwenen.

Een Mobil in 1966 en een bouwval in 2016:

Wibautstraat

Hier werd tot 2004 Het Parool gemaakt. Nu zit er een studentenhotel in het gebouw, waarmee het is gered van de voorgenomen sloop.

Het Parool in 1970 en The Student Hotel in 2016:

Dapperstraat

In 1910 werd de straat, samen met de Lindengracht, Albert Cuypstraat en Ten Katestraat aangewezen als 'ventstraat'.

De markt in de Dapperstraat in 1955 en in 2016:

Kloveniersburgwal

Eind vijftiende eeuw werd hier een verdedigingsgracht gegraven die de oostgrens van de stad vormde.

De Kloveniersburgwal in 1933 en in 2016:

Nieuwendammerdijk

Nieuwendam bestond al ruim vierhonderd jaar als zelfstandig dorp, voordat het in 1921 bij Amsterdam werd gevoegd.

De Nieuwendammerdijk in 1968 en in 2016:

Damrak

Vanwege een grote brand in 1963 was C&A tijdelijk in een noodwinkel
op het water van het Damrak ondergebracht.

Sinterklaas met op de achtergrond de C&A noodwinkel in 1966 en passerende mensen in 2016:

Leidsestraat

Vier jaar later werd besloten dat zowel de Leidsestraat als het Leidseplein grotendeels autovrij zou worden.

De Leidsestraat met auto's in 1967 en autovrij in 2016:

Bethaniëndwarsstraat

Het Bethaniënklooster uit 1450 was een klooster voor 'gevallen vrouwen', die daar hun leven weer wat zin konden geven.

De Bethaniëndwarsstraat in 1906 en de Bethaniëndwarsstraat in 2016:

KNSM-laan

In 1988 ontstond het plan om het KNSM-eiland te herontwikkelen tot een woonwijk. Sommige oude havengebouwen kregen een nieuwe functie.

Een vervallen terrein in 1988 en nieuw leven in 2016:

Nassaupplein

De Maria Magdalenakerk van architect Cuypers werd in 1968 gesloopt. Fundamenten van de kerk zijn nog steeds te vinden in het Domela Nieuwenhuisplantsoen.

Uitzicht op de kerk in 1935 en uitzicht op de bomen van het plantsoen in 2016:

Tweede Weteringdwarsstraat

Sinds de verbouwing hebben een antiekwinkel, meerdere galeries en een castingbureau zich in het hoekpand gevestigd.

Auto's voor de deur in 1969 en tafeltjes op de hoek in 2016:

Leidseplein

Beeldhouwer Siemen Bolhuis maakte een creatie van Wim Kan en Corry Vonk. Tien jaar later verhuisde het beeld wegens ruimtegebrek naar Scheveningen.

Kunst op het plein in 1986 en passerende stadsbewoners in 2016:

Artis

De ijsberen kregen een nieuw, ruimer verblijf. In april 2010 verliet de laatste ijsbeer de dierentuin. Mandrils hebben nu de berenrots overgenomen.

Ijsberen op de berenrots in 1974 en de mandrils in 2016:

Bekijk hier eerdere afleveringen van déjà vu