Amsterdam Bewaar

De rode loper: ook bovengronds stuit je op allure

De Oude Turfmarkt, onderdeel van de rode loper, is opnieuw betegeld en autovrij gemaakt
De Oude Turfmarkt, onderdeel van de rode loper, is opnieuw betegeld en autovrij gemaakt © Rink Hof

Zeven nieuwe ondergrondse stations komen er, maar ook bovengronds wordt het gebied van de Noord/Zuidlijn aangepakt. De 'rode loper' moet de entree van de stad weer allure geven.

Je kunt wel 2 miljard euro in de ondergrond stoppen, die niemand ziet; je zult de bovengrond compensatie moeten bieden. Zo redeneerde in 2003 het bestuur van stadsdeel ­Centrum.

Toenmalig wethouder Guido ­Frankfurther, beter bekend als Guido de ­Grachtengraver, betreurt het nog steeds dat de herstelde grachten er niet zijn gekomen, al had een actiegroep bij de Vijzelgracht 'een verdomd goed en doortimmerd plan', maar dat kwam domweg te laat.