Amsterdam Bewaar

De Bijenkorffile is alleen nog maar langer geworden

Auto's sorteren voor op de fietsstrook bij de Bijenkorfgarage.
Auto's sorteren voor op de fietsstrook bij de Bijenkorfgarage. © Klaas Fopma

De Bijenkorffile, ooit de 'enige file van Nederland met een eigen naam' genoemd, was al berucht. Maar door het verdwijnen van de uitvoegstrook voor het autoverkeer vanaf de Dam, half november, is de file alleen nog maar langer geworden.

Auto's die langs het warenhuis willen richting Centraal Station moeten eindeloos wachten op verkeer dat de garage niet in kan omdat de garage vol is. Het verkeer op het Damrak stagneert volledig.

Vóór de aanleg van de Rode Loper - de herinrichting van het Damrak - kon het autoverkeer voor de garage vanaf de Dam voorsorteren op een eigen uitvoegstrook. Fietsers en auto's die niet voor de garage kwamen, konden elk over een eigen rijstrook doorrijden richting Centraal Station.

Bijenkorfpaaltje
Nu delen zij één rijbaan met de Bijenkorffile. De nieuwe verkeersinrichting van het Damrak levert gevaarlijke situaties op, zo valt op te maken uit een half uurtje filekijken: diverse automobilisten die rechtsaf willen slaan naar de garage op het Beursplein zien doorgaande fietsers over het hoofd. Ook sorteren auto's voor op de fietsstrook.

Volgens Willem Koster, voorzitter van ondernemersvereniging Amsterdam City, heeft de gemeente weinig historisch besef: 'Twintig jaar geleden ging de discussie over het 'Bijenkorfpaaltje' dat de beruchte Bijenkorffile veroorzaakte. Uiteindelijk heeft de gemeente destijds de uitvoegstrook aangelegd. Nu maken ze dezelfde fout door opnieuw al het verkeer over één strook te sturen.'

Wensdenken
Zowel de Bijenkorf als garage-exploitant Q-park was vanwege de feestdagen niet bereikbaar voor commentaar. In de inspraakprocedure trokken zij fel van leer tegen het verdwijnen van de uitvoegstrook.

De Bijenkorf stelde voor een groot deel afhankelijk te zijn van publiek dat met de auto komt, daarvoor is de bereikbaarheid van de garage essentieel.

Maar volgens de gemeente zijn de prognoses voor het autoverkeer voor de komende jaren dermate laag dat de uitvoegstrook niet langer nodig is. 'Wensdenken' noemt Koster dat: 'Het Damrak is met het Rokin de belangrijkste verkeersas van de binnenstad. Het is niet reëel om daar een soort autoluwe dorpsstraat van te maken.'

D66-raadslid Jan-Bert Vroege reageert via Twitter dat hij komende week aandacht wil vragen voor het probleem. 'Oorzaak is de slome toegang van de garage en niet de toeritstrook. Beetje vlottere slagbomen die ook wat dieper inpandig staan en het probleem is opgelost.'