Amsterdam Bewaar

Beethovenstraat wordt proeftuin voor innovaties

Alvast op reis met een vr-bril bij reisbureau VX.
Alvast op reis met een vr-bril bij reisbureau VX. © Beethovenstraat

Met virtual reality bij het reisbureau en digitale pashokjes in de kledingwinkel wil de Beethovenstraat in Zuid het 'offline' winkelen innoveren.

Een jaar lang worden dit soort innovaties getest bij verschillende winkels in de straat. Daarbij gaan de ondernemers zelf op zoek naar vernieuwingen in hun winkelbranche, maar wordt er ook door bedrijven getest met innoverende projecten.

"Er zijn al verschillende bedrijven die ook hun producten bij ons willen neerzetten om te kijken hoe het werkt," zegt Jannet van der Knaap van de winkeliersvereniging.

Zo is er in een modewinkel nu een pashokje waarin een digitale bodyscan kan worden gemaakt. Voor dit project wordt samengewerkt met het Fashion Technology Lab van de HvA. "Je kunt hier een 3d-poppetje van jezelf laten maken, waarmee je al je maten kunt zien. Dus niet alleen je armlengte, maar de afmetingen van veel meer onderdelen van je lichaam," legt Van der Knaap uit.

Ook kun je bij de reiswinkel met een vr-bril op alvast op je toekomstige vakantiebestemming zijn en zijn er interactieve etalages. 

Internet
Volgens Van der Knaap moeten winkelstraten innoveren om ook in de toekomst klanten te blijven trekken. "Je kunt je blijven verzetten tegen winkelen op het internet, maar dat houdt niet op. De truc is om te kijken hoe je die online mogelijkheden ook naar je winkel kunt halen. Voor service staan we al zo'n 30 jaar, maar je moet tegenwoordig wat extra's doen."

Twee jaar geleden al besloot de Beethovenstraat de winkelstraat meer bekendheid te geven. De straat kreeg toen onder meer een eigen logo en slogan.