Amsterdam Bewaar

Amsterdamse restaurants in actie tegen machtspositie Iens

Richard van Oostenbrugge, chef-kok van tweesterrenrestaurant Bord'Eau in hotel De l'Europe
Richard van Oostenbrugge, chef-kok van tweesterrenrestaurant Bord'Eau in hotel De l'Europe © Bord'Eau

Amsterdamse topzaken keren zich en masse af van recensiewebsite Iens, nu deze hen verplicht zich aan te sluiten bij het aanpalende reserveringsprogramma. 'Het kost ons de helft van de winst.'

Door de grootste recensiesite van Nederland worden uitgeroepen tot het beste restaurant van de stad - dat is geen klein bier. Met een 9,4 en zestig ronkende recensies gaat deze positie op restaurantwebsite Iens naar Vinkeles.

Eervol hoor, vindt ook Audrey van der Merwe, director sales & marketing bij hotel The Dylan, waar het restaurant zich bevindt. "Wel een beetje jammer dat de bezoeker van Iens het niet ziet."

Dat klopt. Dat wil zeggen - tenzij u op het idee bent gekomen de standaardinstellingen van de website te wijzigen, van 'online ­reserveren' in 'hoogste cijfer'. Doet u dit niet, dan staat het restaurant namelijk niet op ­nummer 1, maar op op nummer 625 - na alle Amsterdamse zaken die wel betalende klant van Iens zijn.

Gasten zijn zich er niet van ­bewust dat er in elk geval al twaalf euro naar een derde partij gaat.

Lisja Hu, restaurant Beulings

Lisja Hu, eigenaar van restaurant Beulings (een 9 op Iens) deed afgelopen week een oproep op sociale media: 'Lieve gasten, reserveer alstublieft via onze eigen sites! Stop dit monopolie! Reserveren via Iens kost de ondernemer veel geld!' Ze kreeg honderden reacties.

Monopolie
"Wij hebben ook veel aan Iens te danken, en ik heb veel respect voor de onafhankelijke index zoals die vroeger was," zegt ze. "Maar zoals het nu gaat zien we ons genoodzaakt de samenwerking stop te zetten. Het heeft ermee te maken dat je je toch gechanteerd voelt om met een ­bepaald systeem te werken, omdat dat systeem het monopolie heeft - helemaal nu Tripadvisor naast Iens en SeatMe ook Couverts heeft gekocht. Wij waren als klein bedrijf ineens meer dan driehonderd euro per maand kwijt aan Iens, omdat ze twee euro per reservering innen, plus ook nog maandelijkse kosten."

Elise Moeskops, eigenaar van restaurant ­Lastage (één ster), rekent het als volgt voor: "Een klein restaurant in de bovenklasse heeft doorgaans een ­bruto winstmarge van vijf tot zeven procent. Ik zit op een couvertprijs van zo'n tachtig euro - als ik dan twee euro per couvert aan een website moet betalen, is dat de helft van mijn winst. Dat is toch gewoon een beetje gek?" ­

Lastage maakt overigens wel gebruik van Seatme. "Maar alleen omdat wij toch al op zoek waren naar een systeem en omdat ik het met die Iensmedewerker keihard heb uitonderhandeld. Iens voelt toch een beetje als de vijand."

Zo reageert Richard van Oostenbrugge, chef-kok van tweesterrenrestaurant Bord'Eau in hotel De l'Europe, met een hardgrondig 'flikker op'. Bord'Eau staat op nummer 628 van de Amsterdamse lijst - of, als je puur naar de cijfers kijkt, op nummer 4. Het restaurant heeft niet eens een foto op Iens.

Marketingtypes
Van Oostenbrugge: "Nee, wij doen er absoluut niet aan mee. Wat ik zo krom vind aan dit soort dingen, en ook aan al die restau­rantweken en bonnensites, is dat er aan alle kanten geld wordt verdiend aan horecamensen die zich ­helemaal het schompes werken, door sluwe marketingtypes die om vijf uur de deur achter zich dichttrekken. Wij hebben het gelukkig niet echt nodig, maar er zijn genoeg kleine onder­nemers die echt tot dat soort dingen worden ­gedwongen. Dat steekt."

Een woordvoerder van Brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland zegt veel signalen van restaurateurs te krijgen over de kwestie. "De machtspositie van Tripadvisor wordt zo echt te groot. Ondernemers zijn best bereid iets te betalen voor service, maar waar ligt de grens?"

"Het bedrijf wil het hele zoek-, recensie- en reserveergebeuren binnenshuis houden - ze vermelden niet eens meer het webadres van het restaurant zelf. Ik vraag me dan af: wat heeft dat in godsnaam voor voordeel voor de gast? De tijd dat Iens een onafhankelijke website was, is ­gewoon voorbij."

Hu: "Het is het ons niet waard, en het voelt ­onrechtvaardig. Gasten zijn zich er niet van ­bewust dat als ze met zijn zessen via Iens reserveren, er in elk geval al twaalf euro van hun ­rekening naar een derde partij gaat. Steeds meer restaurants gaan op zoek naar alternatieven - en als er maar genoeg mensen meedoen, wordt die lijst van Iens ook steeds minder waard."

Reactie Iens

"We vinden het vervelend dat ­er restaurateurs niet blij met ons zijn. Feit is, dat sinds de nieuwe site live is, er zestig nieuwe Iensrestaurants zijn bijgekomen in Amsterdam. Zoveel is er ook  helemaal niet veranderd. De consument heeft behoefte aan de mogelijkheid online te reserveren, dus dat heeft bij ons nu prioriteit gekregen. Maar álle restaurants zijn nog steeds op Iens te vinden en te selecteren op bijvoorbeeld waardering. ­Iemand die dat niet wil, hoeft niet  met ons samen te werken."