Amsterdam Bewaar

'Eyetunneltje is logischer dan twéé bruggen over het IJ'

De tunnel moet in het midden liggen, zegt Roland Haffmans.
De tunnel moet in het midden liggen, zegt Roland Haffmans. © ANP

Alles wijst erop dat Amsterdam inzet op twee bruggen over het IJ, maar volgens publicist Roland Haffmans liggen de locaties te ver van het centrum. 'Vanuit het hart van de stad naar Eye is de meest logische plek.'

Oeverloos wordt er gedebatteerd over een brug over het IJ. Waar moet ie komen? Is één brug genoeg of moeten het er misschien toch niet twee worden? En is een kabelbaan uiteindelijk niet tóch een beter idee?

Publicist Roland Haffmans ergert zich een ongeluk, want dé oplossing voor een betere verbinding tussen de binnenstad en het barre noorden ziet hij er steeds niet bij: een tunnel vanaf het hart van de stad naar de overkant. Naar Eye, dus noemt hij zijn oplossing de Eyetunnel.

Betere aansluiting
Voor alle duidelijkheid: er is geen sprake van een voldragen en volledig begroot ontwerp. Maar lees over Haffmans suggesties in fietsblad OEK en je kan niet anders dan concluderen dat er met de gedachtegang niets mis is. Vooral daar waar het de plek van de tunnel betreft. "Een verbinding vanaf de Westerdokskade sluit het best aan op bestaande fietsnetwerken."

Als de gebruikers echt belangrijk zijn is het vreemd dat nu wordt voorgesteld om met een brug in de flanken van de stad te beginnen

Roland Haffmans

Haffmans laat zien dat de plannen voor bruggen westelijk (vanaf het Stenen Hoofd) en oostelijk van CS (vanaf Java-eiland) minder goed aansluiten op de fietspaden. De tunnel moet in het midden liggen, zegt Haffmans dus. "Volgens de prognose wordt een centrale vaste oeververbinding drukker dan beide nu voorgestelde fietsbruggen samen."

Veel ruimte
Omdat het in de stad woekeren met ruimte is, moet ook goed worden gekeken naar een plek waar voldoende ruimte is voor een prettige toerit naar de tunnel, zegt Haffmans. Mede door de ruimte die nodig is om goed diep te komen valt een plek recht achter CS af. "De Westerdokskade geeft, met de vaarroute op afstand, ruimte voor het nemen van het hoogteverschil. De toerit zou al ter hoogte van de spoorbaan kunnen beginnen." 

Het stoort Haffmans dat er nogal makkelijk wordt gedacht over de ruimte die de toeritten naar de gesuggereerde bruggen vergen. "Als de gebruikers echt belangrijk zijn is het vreemd dat nu wordt voorgesteld om met een brug in de flanken van de stad te beginnen, terwijl zeker aan de zuidzijde de inpasbaarheid ervan ingewikkeld is. Ik ben bang dat we daar van die slecht bruikbare op- en afritten krijgen, zoals we ook zien bij de Nesciobrug richting IJburg."

Rotterdam
In Rotterdam wordt veel gebruik gemaakt van de tunnel voor fietsers onder de Maas. Haffmans roemt deze 'vaste oeververbinding'.

Volgens Jan Laverman, voorzitter van de Rotterdamse Fietsersbond, is het befietsen van een tunnel een vak apart. "Zeker met roltrappen." Toch adviseert ook hij Amsterdam werk te maken van een tunnel vanuit het centrumgebied.